Prisregn över Blekingeföretagare!

På onsdagen utbröt ett formligt prisregn över förtjänstfulla Blekingeföretagare. Landshövding Berit Andnor Bylund och Almi Blekinges VD Martin Åkesson delade under en ceremoni ut sex priser till Årets mentorer, nybyggare och innovatörer.

Susann Swahn blev Årets Mentor i kategorin befintliga företag. Till årets Nybyggare utsågs Anke Lilli Anderssonoch till Årets pionjär Heremet (Michel) Spahija. Till årets SKAPA-pristagare utsågs Anders Jönsson och till Framtidens innovatörer utsågs Daniel och Martin Sträng.

Här följer en information om årets pristagare av SKAPAs Utvecklingspris och Framtidens Innovatörer.

De andra pristagarna presenteras i separata pressreleaser.

För mer information, kontakta gärna Martin Åkesson, VD hos Almi Blekinge, mobil 0705 39 51 26.

Årets SKAPA-pristagare och

Framtidens Innovatörer i Blekinge

Vinnaren i Blekinge av Sveriges största innovationspris SKAPA-priset samt vinnarna av priset framtidens Innovatör utsågs under onsdagen vid en ceremoni av landshövding Berit Andnor Bylund och Almi Blekinges VD Martin Åkesson. Vinnarna får 15.000 kronor vardera av Almi Blekinge och 10. 000 kronor vardera från Agne Johanssons minnesfond.

SKAPAs Utvecklingspris 2015 i Blekinge: Anders JönssonRonnebybon Anders Jönsson har tagit fram en poleringsmetod, som använder vätska att polera avancerade och dyra verktyg för processindustrin. Det reducerar inkörningstider och minskar driftsavbrott. Tekniken minskar också nedsmutsning och skapar en bättre arbetsmiljö. Marknaden är i första steget industrier i norra Europa. Han arbetar idag dels som lektor vid Blekinge Tekniska Högskola och dels som laboratoriechef hos Swedish Waterjet lab och medgrundare av Nova Innovation Solutions

SKAPA Framtidens Innovatör 2015: Daniel och Martin SträngDaniel och Martin Sträng har tagit fram en spelrekvisita för utomhusaktiviteter som de kallar för Spectraflag. Tekniken kan helt digitalt skapa, styra och automatisera actionspel utan att använda fysiska verktyg. Det finns dessutom intressanta utvecklingsområden inom sport, fritid, organiserade lekar för barn, rundvandringar och tipspromenader. Konkurrensen är närmast obefintlig

SKAPA Utvecklingspris
SKAPA Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som kan fördelas på maximalt tre pristagare får de 24 länsvinnarna vardera 10 000 kronor från Agne Johanssons minnesfond och 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

SKAPA Framtidens Innovatör
Var fjärde nyregistrerat företag har startats av en ung person, under 30 år. För att uppmuntra ännu fler unga att våga tro på sina idéer och bidra till Sveriges utveckling lanserades 2011 utmärkelsen SKAPA Framtidens Innovatör. De nationella priserna är på 75 000, 50 000 och 25 000 kronor. Länsvinnarna får 15 000 kronor från Almi Företagspartner.

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond.

För mer information, kontakta:

Joakim Sandell, Ordförande för SKAPA-juryn i Blekinge, mobil 070 833 51 20

Anders Jönsson, mobil 0708780152

Daniel Sträng, mobil 070 831 19 39

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.