Storslam för Göteborg i uppfinnarnas ”Nobelpris” i innovation

Det blev storslam för Göteborg i Sveriges största innovationstävling. Göteborgare tog hem båda kategorierna när vinnarna av SKAPA-priset, ett innovationspris till Alfred Nobels minne, offentliggjordes idag.

Idag kom ett glädjande kvitto på att klimatet för innovatörer är gynnsamt i Västsverige. Göteborgare tog hem båda priserna i uppfinnarnas ”Nobelpris i innovation” när vinnarna presenterades vid lunch i Stockholm idag.

- Det här är jätteroligt för Göteborg och för pristagarna. Och för oss på Almi som har stöttat pristagarna på vägen. Priserna visar att den här regionen är bra på att utveckla och kommersialisera innovationer. Det västsvenska klimatet för innovatörer är bra, säger Heléne Öhrvall, innovationsansvarig på Almi Företagspartner Väst.

Det var bara ett par dagar sedan som Sverige rankades som näst bästa land i världen när det gäller innovationer, i en internationell ranking.

- Priset visar att vi här Västsverige ligger i framkant i Sverige, och därmed i världen, säger Heléne Öhrvall.

Vinnarna

Det stora priset SKAPA Utvecklingsstipendium 2012 gick till Linnéa Lindau, för ”Acosense”.

Acosense produkt är ett instrument som i realtid kan mäta processegenskaper såsom torrhalt, viskositet och partikelstorlek för olika processindustrier. Produkten installeras på utsidan av processrören, och använder ljud för att lyssna sig till olika processvätskors egenskaper i realtid utan att vara i direkt kontakt med vätskan.

Priset SKAPA Framtidens Innovatörer 2012, som går till unga entreprenörer, vanns av Hassan Jalal och Ahmad Alsagoff för idén ”Cryptango”

Cryptango har utvecklat produkter som ökar säkerheten i industriella kommunikations- och styrsystem som används i samhällskritiska infrastrukturella anläggningar. Produkterna gör att risken för att bli utsatt för s k cyber terrorism minskar.

Fakta

SKAPA Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med stipendiet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan omvandla sina produkter/tjänster till kommersiella möjligheter.

Heléne Öhrvall, ALMI Företagspartner Väst AB, telefon 0705-797925

Linnéa Lindau, ”Acosense” tel: 0730-794208

Hassan Jala,l ”Cryptango” tel: 0767-920083

• almi väst

• Västra Götaland

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.