Mitt Käk vann Almi Pitch

Digital plattform för effektivare matplanering i skolor tog hem priset på 100 000 kr.

Mitt Käk ger elever möjlighet att beställa sin skollunch i mobilen. Effekten blir ökad närvaro och minskat svinn. Bidraget röstades fram som vinnare av publiken på Åre Business Forum och belönades med en prischeck på 100 000 kronor från Almi.

• Jag tänkte att jag borde ha en god chans att vinna. Inte för min pitch, men för att jag har en så bra affärsidé. Vi slänger 84 ton i skolmatsalen om dan. Tänk vad pengar vi kan spara genom att minska matsvinnet, säger Sofia Nordell grundare av Mitt Käk.

Cirka 60 företag från hela landet hade anmält intresse till årets omgång av Almi Pitch Event. Tio stycken kvalade in till tävlingen och fick pitcha sin affärsidé inför en erfaren investerarpanel på Copperhill i Åre. Uppgifter för panelen var dels att ge värdefull återkoppling på bolagens pitchar och dels att bedöma affärsidéns potential.

I det första tävlingsmomentet fick företagen genomföra en femminuters pitch inför nvesterarpanelen. Därefter fick de tävlande genomföra en koncentrerad pitch på två minuter inför publik på Copperhill i Åre. Den slutliga vinnaren röstades fram av publiken.

• Det var mycket lärorikt med juryns feedback. Deras råd hjälpte mig till vinsten och jag fick även en hel att fundera över gällande fortsatt utveckling av Mitt Käk, säger Sofia Nordell.

De som tog sig vidare till final var Mitt Käk, D-Rail och Trustcruit.

Trustcruit är ett SaaS bolag som automatiskt samlar in feedback i rekryteringsprocessen. Med denna feedback hjälper de idag några av världens största bolag att förbättra sina rekryteringsprocesser och för att kunna jämföra sin prestation mot sitt branschsnitt.

D-Rail utvecklar en tjänst för att meddela infrastrukturägare om avvikelser på järnvägen. Data samlas in från sensorer som installeras på vilket tåg som helst som i trafik mäter skicket på räls, bana, kontaktledning och signalsystem. Detta skickas i realtid och visas direkt i en molnlösning. Allt för att kunna upptäcka och åtgärda problem med järnvägen innan det blir stopp.

Mitt Käk ger elever möjlighet att beställa sin skollunch i mobilen. Det gör det möjligt för skolor och restauratörer att erbjuda eleverna fler alternativ varje dag, vilket i sin tur ökar närvaron i matsalen, minskar svinnet, förbättrar bruttovinsten och ger bästa förutsättningar för att arbeta aktivt ur ett hållbarhetsperspektiv.

Eva Högdahl VD på Almi Mitt AB är initiativtagare till Almi Pitch.

- Intresset för att deltaga i Almi Pitch blir bara större för varje år. I år var det ovanligt många bra affärsidéer och många professionella pitchar. Vi kommer säkert att få se mer av alla företag som deltog i årets pitch, säger Eva.

För ytterligare information kontakta:

Lars Mårdbrant, Kommunikationsdirektör Almi Företagspartner AB, +46 70-314 34 34

Eva Högdahl, VD, Almi Företagspartner Mitt, tel +46 70-576 77 22

• almi företagspartner
  • almi invest

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.