Bandet Ellington släpper 90-tals osande singel från kommande EP

Fredagen den 27e Mars släpper Bandet Ellington singeln “90-Talet”. En nostalgiresa i populärkultur blandat med energisk punk och rock. Singeln är tagen från bandets kommande EP “Hajen 4”, som släpps den 22e Maj på Skivbolaget Gaphals.

“Hajen 4” är uppföljaren till Bandet Ellingtons debutskiva ”Kärlek & handgemäng” från 2018. Norrköpingsbandet, som gjort flertalet kritikerrosade framträdande tillsammans med bl.a. DLK, Västerbron, Skraeckoedlan och Mustasch, besitter en enorm styrka i att göra smittsamma melodier, starka refränger och tempodriven musik, vilket framkommer tydligare än någonsin på de fyra nya spåren.

Bandet Ellington bildades i Norrköping 2013 av medlemmar med rötter i flertal band från hardcore till indierock (Snake tongue, Calidus, Perfect direction, General wu, Allison blaire, Näsblod mfl). Starkt influerade av band som Randy, The Clash och Misfits har bandet hittat sin egen väg med energin och drivet från punken, melodier från modern indie och pop och texter som speglar stora och små dilemman man kan träffa på under livets gång.

Under 2018 släppte bandet sin debutskiva "kärlek & handgemäng" inspelad tillsammans med Niels Nielsen (Ghost, Dead Soul, In Flames), en skiva som textmässigt behandlar olika typer av relationer mellan människor. Nu släpper bandet en uppföljande EP inspelad tillsammans med Kristian Karlsson (PG Lost, Cult of Luna mm). De fyra nya spåren berör olika former av betraktelser genom att blicka framåt i tiden, bakåt i tiden, ut i världen och in i själen.

“Hajen 4” släpps av Gaphals den 22e Maj på 7” vinyl och digitalt format.

Lyssna på Bandet Ellington

Mer om Bandet Ellington

7” vinylen distruberas av Sound Pollution i Sverige & Danmark, av Border i Norge och av Supersounds i Finland.

För mer info, lyssningslänkar och pressförfrågningar kontakta Valdemar på