9000 kvadratmeter ger Alnova ny kraft att fortsätta växa

Göteborgsbaserade Alnova Balkongsystem kick-startar det nya året med att genomföra en omfattande flytt av hela verksamheten, från sina gamla lokaler i Högsbo till Orrekulla industriområde strax innan årsskiftet. Företaget har funnits i Högsbo större delen av sin historia, men fattade beslutet att flytta verksamheten då det växte ur de gamla lokalerna.

I Orrekulla finns det utrymme att växa i många år framöver. Alnova tror på fortsatt och ökad tillväxt de kommande åren, så lokalerna bör komma väl till pass med sina närmare 9000 kvadratmeter.

Magnus Andersson, VD och delägare i Alnova, menar att flytten var nödvändig för företagets fortsatta utveckling.

- Det känns fantastiskt kul och spännande med flytten, den har varit både förra årets och början på detta årets stora projekt. Den har således inneburit stora förändringar för oss, men nödvändiga sådana för att vi ska kunna växa och expandera på sikt. När vi var på plats i Orrekulla runt årsskiftet blev det en välbehövlig nystart för hela Alnova. Som grädden på moset lanserade vi även en helt ny hemsida under samma period, vilket bidrog extra till den känslan. Säger Magnus i sitt rum på Alnovas nya huvudkontor, med utsikt över Göta älv bakom sig.

Alnova har stått inför flera stora utmaningar under 2017 som alla på något vis kunde relateras till bristen på utrymme i de förra lokalerna. Ett exempel var att man anställde ny personal för att klara det höga trycket, och sedan insåg att man inte visste var de skulle sitta och arbeta. Därför var beslutet om att flytta på flera sätt oundvikligt. Potentiella lokaler diskuterades länge och väl, och det var inget enkelt val. Men efter ett tag stod det klart för både Magnus och den övriga ledningen att det bästa alternativet var Orrekulla, varpå man började se över möjligheterna att söka sig dit.

- Det har varit en minst sagt turbulent tid, fortsätter Magnus, så det var en extremt lättande känsla när det började närma sig ett slutgiltigt beslut. Så här långt är vi väldigt nöjda med de nya lokalerna och har egentligen bara börjat utforska de möjligheter som finns för Alnova här. Vi har en spännande tid framför oss.

Det nya utökade utrymmet var även ett välbehövligt tillskott för Alnovas verkstad och produktion. Eftersom Alnova alltid har haft all sin tillverkning dörr i dörr med kontorsverksamheten i Göteborg var den stora verkstaden och gården i Orrekulla avgörande. De har investerat i nya inventarier och medarbetare, och satsar nu på att utöka tillverkningen.

- En flaskhals innan flytten var ju onekligen att vi inte hann producera i samma takt som vi fick in beställningar. Under en kort period fick vi tyvärr tacka nej till mycket arbete på grund av detta. Det hoppas vi såklart slippa i framtiden, då vi är betydligt bättre rustade här i Orrekulla. Men samtidigt ser jag inga gränser för hur mycket Alnova kan växa, så om några år kanske vi får se oss om efter större igen! Säger Magnus och skrattar.

Flytten blev samtidigt ett sätt för företaget att komma ur gamla hjulspår. Det blev en välbehövlig nystart för personalstyrkan och gav nytt utrymme för innovation och nytänkande. Man har börjat införa nya, utvecklade arbetssätt och verktyg. Till exempel har man lanserat en ny hemsida och etablerat sig på sociala medier. Den gamla hemsidan hade sett sitt bäst före-datum redan för flera år sen, och att haka på utvecklingen på sociala medier har inte heller funnits på kartan tidigare. Man har alltså missat en betydande del av den pågående digitaliseringen de senaste åren.

- Ett vidgat perspektiv är nödvändigt för att kunna blicka framåt och nå ut till marknaden på sikt. Annars finns risken att man står och trampar vatten på samma ställe som man alltid gjort medans omvärlden springer ifrån en. Många gånger inser man inte vad som håller på att hända förrän det är försent. Det är ett symptom som syns i många äldre företag idag, kolla bara på den så kallade "butiksdöden" som uppmärksammats i media det senaste.

Alnova har också börjat försöka lägga mer fokus utanför huvudmarknaden, som idag är Göteborg. Tanken är att växa mer även i öst och syd, som är prioriterade områden. Alnova har ett starkt fotfäste i Göteborg, men man känner ändå att fortsatt utveckling i övriga delar av Sverige är viktig.

Magnus har stora planer och framtiden ser ljus ut för Alnova. Problemen som företaget stött på under föregående år får ändå kategoriseras som lyxproblem och positiva, då de är resultat av en stor efterfrågan och starkt varumärke. Detta har skapat ett tillväxtbehov som driver Alnova enbart i en riktning - mot framtiden.

• Västra Götaland

Alnova tillverkar och marknadsför egenutvecklade balkonginglasningar, räcken, skärmar, tak och via våra samarbetspartners erbjuder vi även balkongplattor i betong eller komposit. Tillverkning, kontor och en komplett utställningshall finns på vårt huvudkontor i Orrekulla industriområde i Göteborg. Vi har även ett litet distriktskontor i Stockholmsområdet.