Tryggt boende med säkra balkonger från Alnova

För nybyggnadsprojektet Brf Livsmiljö valde JSB att anlita Alnova för att leverera balkongerna. Med en kombination av både balkongräcken och inglasningar kunde Alnova erbjuda den bästa lösningen till bästa pris.

– Allt har gått mycket smidigt från början till mål. Vi har haft ett bra samarbete, säger Peter Lindström, platschef, JSB.

När JSB skulle bygga nya bostäder i Svedala utanför Malmö, valde de att anlita Alnova som leverantör av balkongerna. Projektet är en del av JSB:s konceptboende Trygga Boendet, där det egentligen finns en nationell upphandling med en annan leverantör. Men i projektet Bostadsrättsföreningen Livsmiljö, ville JSB att köparna skulle kunna välja om de ville ha inglasningar som tillval till balkongräckena. När den vanliga leverantören inte kunde erbjuda detta, kom Alnova in i bilden.

– De kunde erbjuda en lösning för både balkongräcken och inglasningar i samma projekt, vilket var precis vad vi ville ha. Jag kom dessutom från ett tidigare samarbete med Alnova i ett annat projekt, där de varit mycket pålitliga och bra, så vi valde att anlita dem även här, säger Peter Lindström

Hög kvalitet på service och produkt

Alnova fick uppdraget att sköta hela entreprenaden för balkongerna från tillverkning till montering. Med en organisation så stor som Alnovas är det möjligt att erbjuda kunden en sådan helhetslösning. Alnova har högkvalitativa produkter, flera patent på inglasningar och räcken, samt egen tillverkning i Sverige av sina produkter. Dessa egenskaper gör att Alnova har marknadens bästa service, vilket Peter Lindström kan intyga.

– De har varit mycket lätta att prata med från första kontakt. Genom hela processen har vi haft en bra, öppen kommunikation. De har duktiga, trevliga montörer på plats som gör ett mycket bra jobb. De lämnar ett bra resultat efter sig och är snabba på att fixa om småsaker går fel. Vi hade ett parti glasrutor som blåste i marken, och de kom direkt och fixade nytt. Allt har rullat på väldigt smidigt, säger Peter Lindström.

Även Alnovas säljare Stefan Almstedt ser positivt på samarbetet. Han är nöjd över den täta dialog de haft med JSB och över ett lyckat projekt.

– Det kan ibland bli lite tidspressat med allt vi ska stå för med inmätning, tillverkning och montering. Men detta projektet har flutit på mycket bra och vi har som vanligt kunnat leverera allt i tid, säger Stefan Almstedt.

Beställningar i efterhand

Lägenheterna och balkongerna har alla kunnat stå klara i tid, och de boende kunde flytta in i slutet av april 2019. Under besiktningen var flera av ägarna med och uttryckte sin förtjusning. Efter inflyttning har det bara varit nöjda reaktioner, samt några som bestämt sig för att uppgradera sina vanliga balkongräcken till inglasade balkonger.

– Det är några boende som efter inflyttning velat beställa inglasningar. Alnova har varit mycket snabba på att ge dem information om hur den processen fungerar och hjälpt till, säger Peter Lindström.