Boosta barnen med hälsosamma mellanmål

Nu nalkas hösten och snart startar skola och jobb igång efter sommarens semestertider. För optimal hälsa, är det viktigt att återuppta hälsosamma rutiner, med nyttig och näringsrik frukost- och middagsmat samt bra mellanmålsval för glada och pigga barn.

Ekologisk yoghurt eller fil går snabbt att dekorera med färsk frukt och färgglada bär i fina figurer. Gör hjärtan, blommor, ränder eller rutor. Variera mellanmålen genom att göra gröt på bovete, quinoa, hirs, polenta, amaranth och smoothies med bär, frukt och havre- eller rismjölk.

Plockmat är både aptitligt, roligt och mysigt! Skiva frukter, t.ex. päron och melon och gör goda spett med både frukt, grönsaker och något proteinrikt på såsom kött, fågel eller fisk. Även en fruktsallad är ett gott mellanmål. Skiva eller tärna olika frukter och toppa med  frön, nötter eller lite keso, kanel, ingefära och kardemumma.

För mer mellanmålstips, besök www.kostkoll.se, www.smoothie-recept.se och www.piggabarn.se

Läs mer på vår hemsida: www.alpha-plus.se

Presskontakt:
Zarah Öberg