Alukin DPW 750 är nu stationerad på Åland och i tjänst för företaget Shipland.

Ny båtmodell levererad till Åland

Nya Alukin DPW 750 (Double Pulpit Work) är en öppen aluminiumbåt med bogramp, framtagen för båttaxiverksamhet och skärgårdstransporter för företaget Shipland på Åland. Båten är konstruerad av Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB, som tillsammans med beställaren Vilhelm Holmberg på Shipland har skissat fram modellen utifrån de behov företaget har gällande persontransporter, frakt av material, assistans och sjöarbeten.

Båten är försedd med kapell, värmare och navigation, fullt utrustad för trygga och behagliga persontransporter och skärgårdsäventyr i den åländska arkipelagen.Vilhelm Holmberg på Shipland berättar hur det gick till vid valet av båt till verksamheten på Åland.

- Jag behövde en båt som var anpassad för verksamheten och utifrån Alukins modeller och mina idéer formades DPW 750 som är den ultimata båten för mig - en komfortabel slitvarg med design, säger Vilhelm Holmberg på Shipland.

Alukin DPW 750 är en kombination av den populära fritidsbåtmodellen Alukin DP 750 som försetts med work-seriens bogramp och fyra bekväma Grammerstolar samt en aktersoffa med plats för ytterligare fyra personer. Bogrampen styrs genom elektronisk elvinsch från förarplatsen och gör det enkelt för passagerare att ta sig ombord.

- Det var roligt att följa bygget och Peter visade vilka idéer som kunde mötas och jag fick mycket bra tips och rekommendationer. Sedan gjorde jag ett antal besök i olika skeden under byggtiden och kunde diskutera direkt med båtbyggarna när det behövdes. Det blev personligt och familjärt och killarna förstod precis vad jag var ute efter, berättar Vilhelm på Shipland.

Det här är en båtmodell som fyller ett mångsidigt behov. Shipland arrangerar till exempel utflykter till en rad destinationer på Åland och då vill gästerna främst uppleva skärgården i en öppen båt där alla sitter bekvämt och vindskyddat. Shipland transporterar även material och ibland maskiner ut till öarna och då kommer bogrampen väl till användning, men även assistans är en del i verksamheten.

- För mig stod båtens sjöegenskaper i centrum, säkerhet i kombination med komfort, hållbarhet och funktionalitet, förklarar Vilhelm.

Första färden med båten gick i ruff sjö över Ålands hav till nya hemmahamnen på Åland.

- Skrovet går som en pansarvagn och det är helt odramatiskt fast det är högt till vågtopparna, säger Vilhelm som redan första dagen fick ett uppdrag att bogsera en segelbåt tryggt i hamn.

Alukin Work – en modellserie för arbete och praktiskt skärgårdsliv

Samtliga båtar i Alukins Work-serie är försedda med bogramp och finns som öppna pulpetbåtar och hyttbåtar i storlekar från 7,5 till 9,5meter. Den här bowridermodellen kompletterar modellprogrammet med en öppen båt som kombinerar funktion med bekvämlighet.

- Den passar bra in i vårt modellprogram i Work-serien där vi har ett brett utbud av båtar anpassade för olika arbeten i skärgården, säger Peter Nikula, båtkonstruktör på Alukin.