Alukin aluminiumbåtars modellserie Work med bogramp finns i fler storlekar och byggs med individuella anpassningar för olika behov och verksamheter.

Sjöliv utökar flottan med fler aluminiumbåtar

Tre killar och en båt, det var så det började. År 2003 grundades AB Sjöliv av Carl Wranding, Rikard Beckman och Max Odén genom införskaffandet av den första arbetsbåten Kvikkjokk. I dag sysselsätter Sjöliv upp till 20 personer under högsäsong med ett femtontal båtar i flottan. Nu utökas båtflottan med ytterligare två aluminiumbåtar från Alukin och Marinteknik i Norrtälje.

Fyra båtar från Alukin är snart i tjänst hos AB Sjöliv varav två båtar är just nu under byggnation för Sjölivs räkning i Marintekniks lokaler i Norrtälje. Båda de nya båtarna är försedda med bogramp för att enklare kunna lasta utrustning och maskiner. För persontransporter, fyhjulingar och byggmaterial kommer Alukins båtar väl till pass.

- Våra båtar och pråmar kan lösa de flesta transportbehov. De mindre båtarna kan utföra snabba och kostnadseffektiva transporter av både material och personal. De större båtarna och pråmarna, som till exempel kranpråmen Robert lastar cirka 45 ton och har en 28 tonmeters hydraulkran och pråmen Remo lastar upp till cirka 50 ton berättar Rikard Beckman.

Sjöliv verkar för miljön i skärgården

Sjötransporter utgör en del av Sjölivs tjänsteutbud, till exempel transportering av allt från grus och sprängsten till friggebodar och attefallshus, lastbilar, bilar och fyrhjulingar och allt som kan tänkas ska ut till öarna i Stockholms skärgård. Men en stor del av arbetet består av entreprenörsuppdrag, som utplacering av bojar, byggnation och installation av bryggor och hamnanläggningar. Under ett eget affärsområde ”strand & mark” har man till exempel samlat alla typer av projekt och arbeten som inkluderar grävmaskiner och/eller pråmar och just nu jobbar Sjöliv intensivt med att lösa enskilda fastighetsägares behov av att installera godkända avloppsanläggningar. Orenat avloppsvatten bidrar som vi alla vet till övergödning och algblomning och lokalt riskerar man dessutom att förorena dricksvatten genom att ha icke godkända avlopp. Skärgårdskommunerna genomför nu löpande avloppsinventeringar med resultatet att många anläggningar blir underkända. Här kommer bland annat AB Sjöliv in med sina insatser och hjälper till att åtgärda eller byta ut till godkända avlopp för både BDT (bad, disk, tvätt) och WC (vattentoalett).

All personal på Sjöliv delar ett genuint intresse för sjön, båtar och skärgården. Det märks tydligt om inte annat på inläggen i sociala medier och vi som följer Sjöliv på Instagram (@sjoliv) får ta del av många roliga och spännande inlägg från vardagens äventyr.

- Vi gillar att jobba med händerna och vi trivs på jobbet vilket även märks på våra projekt. Nöjda kunder ger nya kunder, det är så vi får de flesta av våra uppdrag, avslutar Rikard.

Den numera vanligaste lösningen för enskilda avlopp i skärgården är att installera ett minireningsverk med tillhörande serviceavtal. För en årlig avgift, motsvarande den kommunala avloppsavgiften, slipper man bekymra sig om skötsel, påfyllning av kemikalier samt den löpande driften. För mer information, kontakta AB Sjöliv: Tel: 08-22 22 77 / E-post: info@sjoliv.se