Alukin listad som Superföretag 2018 av Bisnode och Veckans Affärer

Båtproducent kvalificerad till Årets Superföretag 2018

Alukin Boats Sweden AB kan i år titulera sig som Årets Superföretag 2018. Under fjorton år i rad har Sveriges näringsliv analyserats av Bisnode och Veckans Affärer som nu publicerar listan över Sveriges Superföretag.

Alukin producerar aluminiumbåtar för kommersiellt bruk och fritid i Norrtälje. Företaget har varit verksamt sedan 2008 och har haft en stabil tillväxt sedan starten. I år har den svenska aluminiumbåts producenten kvalificerat sig för en plats på den exklusiva listan.

- Det här är vårt sätt att hylla alla hjältar och företag i landet som arbetar hårt, ofta i det dolda, säger Per Weidemann senioranalytiker på Bisnode som tillsammans med Veckans Affärer tar fram listan över svenska superföretagare.

För att bli ett Superföretag måste ett högt antal kriterier uppfyllas. Det handlar om att öka både omsättning och vinst samtidigt som företaget måste visa på stabilitet och långsiktighet i affären. Kriterierna måste uppfyllas minst fyra år i rad för att komma med på den exklusiva listan. Det är endast är en knapp promille av Sveriges företag som uppfyller kraven och kan titulera sig Superföretag 2018, skriver Bisnode på sin hemsida.

Sedan januari i år ingår Alukin Boats Sweden AB som del i Nimbus gruppen. I varumärkesportföljen ingår Nimbus Boats, Paragon Yachts och som nytillkommet tillskott, Alukin aluminiumbåtar som fick ett fint mottagande på återförsäljarkonferensen som gick av stapeln föregående vecka.

- Aluminiumbåtar är på stark frammarsch och vi har en hög efterfrågan på båtar för både kommersiellt bruk och för fritid. Vi har ett spännande år framför oss där vi fokuserar på att höja vår kapacitet och distribution på fler geografiska marknader, säger Maria Nikula, vd på Alukin Boats Sweden AB.

Nimbus Boats Sweden AB har sin huvudsakliga produktion i Mariestad med huvudkontor i Göteborg. Paragon Yachts produceras på Storebrovarvet och Alukin aluminiumbåtar i Norrtälje. Nimbusgruppen innefattas av egna återförsäljare med fullservicemarinor samt partners i Sverige och i övriga världen via dotterbolag och partners.

ALUKIN aluminiumbåtar är kvalitetsbåtar för ett praktiskt och bekvämt båtliv framtagna för fritid och för professionellt bruk. Båtarna ritas, konstrueras och byggs i sin helhet i Roslagen. Sedan januari 2018 ingår Alukin Boats Sweden AB som del i Nimbusgruppen.

Båtarna finns i storlekar från 6 meter upp till 9,5 meter i en bred modellserie bestående av styrpulpetsbåtar, bowriders och hyttbåtar för fritidsbruk samt arbetsbåtar med bogramp. Båtarna är kända för sina välbyggda skrov och trygga sjöegenskaper i hela fartregistret.