Nimbus fullföljer förvärvet av Alukin aluminiumbåtar!

Nimbus fullföljer förvärvet av Alukin aluminiumbåtar!

Nimbus fullföljer förvärvet av Alukin Boats Sweden AB. Alukin aluminiumbåtar tar nu steget in i gruppen som fullvärdig medlem i Nimbus familjen.

Nimbus Group trotsar rådande kris till följd av Coronapandemin och fullföljer förvärvet av Alukin aluminiumbåtar som härmed kliver in som fullvärdig medlem i Nimbus familjen.

- Vi ser trots rådande läge positivt framåt och har en stark tro på aluminiumbåtssegmentet för Norden och för nya geografiska marknader för Alukins del. Med Alukin kompletterar vi vår varumärkesportfölj med båtar i premiumklassen för både arbete och fritid. Därmed står vi starkt rustade för framtiden och tillsammans med Nimbusgruppens övriga varumärken kan vi erbjuda båtar som täcker alla centrala behov, säger Jan-Erik Lindström, VD på Nimbus Group.

Med en tydlig vision om att skapa hållbara båtar för proffs och aktiva människor som älskar skärgården har Alukin haft en stadig och fin utveckling med fler utmärkelser i bagaget sedan starten 2008. Mitt under dåvarande finanskris -07/08 valde grundarna Peter och Maria Nikula ändå att satsa på företaget och produktionen av helsvetsade aluminiumbåtar i Norrtälje. En resa som drivits av en stark passion att utveckla och producera funktionella aluminiumbåtar som gör det lätt och njutbart att ha båt under hela året och som förlänger säsongen. Det var 2018 som den svenska storbåtsaktören Nimbus fick upp ögonen för aluminiumbåtarna i Roslagen.

- Vi har nu arbetat tillsammans med Nimbus sedan 2018 och vi ser många fördelar med det, inte minst för Alukins användare och nya båtägare som därmed har lättare att se, provköra och köpa våra båtar via Nimbus nätverk av återförsäljare, säger Maria Nikula, VD på Alukin Boats Sweden AB

Siktet är inställt på fortsatt utveckling och förfining av modellprogrammet och i år lanserades Alukins nya bowrider, ALUKIN DP 650 som visades på mässorna i Stockholm och Göteborg tidigare i år. En båt som enligt återförsäljaren Flipper Marin i Täby imponerar i allt, från styrka till komfort i ett tyst skrov som ger en njutbar upplevelse i en klass för sig.

- Vi är peppade för vår fortsatta resa tillsammans med Nimbusgruppen och vårt arbete framåt som består i att utveckla båtar för medvetna människor som värderar en hållbar och aktiv livsstil, avslutar Maria Nikula.

Filosofin för oss på Alukin har varit kristallklar från start. Visionen, att skapa hållbara båtar för proffs och människor som älskar skärgård, kust och hav styr varje litet moment i hela vårt arbete - från skiss till färdigt producerade båtar.

Vi bygger helsvetsade aluminiumbåtar för ett aktivt liv där upplevelsen och äventyret får stå i centrum och där frihet och ett gott samvete speglar känslan av att äga en båt.

På ALUKIN är vi stolta att från 2018 vara en del av Nimbus Group som innefattas av flera varumärken i olika segment av premiumbåtar. Varumärken inom Nimbus Group är idag ALUKIN, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon. I koncernen ingår även återförsäljare med fullservicemarinor samt partners i Sverige och i övriga världen.