Ett steg närmare nya bostadstomter i Lekaryd

Efter flera utredningar är nu detaljplanen för Lekaryd redo för nästa steg i planprocessen. Detaljplanen kommer under tre veckor att ställas ut för granskning, vilket innebär att kommunens slutliga förslag presenteras. Planen har efter samrådet förändrats dels för att möta de synpunkter från Länsstyrelsen och berörda fastighetsägare som inkommit, dels att anpassa planen till platsens förutsättningar.

– Planen kommer att möjliggöra 30 till 40 tomter om 2 000 – 4 000 kvadratmeter. Ett natur- och rekreationsnära boende med ena foten i den lokala kulturmiljön, säger Hagart Valtersson, ordförande i nämnden för samhällsplanering.

De utredningar som också påverkat planens utformning är en bullerutredning som är gjord för Hanaslövs skidanläggning samt en geoteknisk markundersökning. Bullerutredningen visat att både bostadsbebyggelse inom planområdet och skidanläggningens fortsatta utveckling är möjlig.

– Utredningarna har hjälp att skapa en bättre och mer ändamålsenlig plan och som också tar hänsyn till pågående verksamheter, samt att boendemiljöerna blir bättre, säger planarkitekt Sofie von Elern.

Hanaslöv är viktigt för Alvesta och hela regionen. Därför var ett säkerställande av dess verksamhet en viktig utgångspunkt i planarbetet. Hanaslövsområdet erbjuder möjlighet till rekreation såväl på vintern som under sommarhalvåret.

Många har visat intresse för planen och de kommande tomterna. Platsen erbjuder ett boende på landsbygden nära både Alvesta och Växjö. Närheten till en friluftsanläggning är också tilltalande för många.

– Vi möjliggör för ett slags boende som vi inte kan se på en annan plats i närområdet. Omgivningarna med kulturmiljöer och friluftliv, närheten till centrum och arbetsplatsen samt den längre tåg- eller flygresan. Allt finns inom räckhåll från Lekaryd. Vi tror att dessa tomter kommer att vara attraktiva, säger Hagart Valtersson.

Hagart Valtersson, telefon 0472 - 712 18
Sofie von Elern, telefon 0472 - 152 53