Spännande höst i Kulturkällaren

Kultur och fritidsförvaltningen har sedan årsskiftet drivit Kulturkällaren som ligger på Allbotorg 6 och som tidigare hette Jazzkällaren. Visionen med denna nya kulturmötesplats är att skapa en kulturscen med scenkonsten som förtecken, öppen för alla i Alvesta samhälle.

Samverkan, öppenhet, mångfald och kreativitet är några av ledorden för platsen.
- Jag tänker mig också att kulturkällaren kan vara en experimentscen för olika kulturprojekt kan växa i samverkan. Att platsen blir ett sorts nav för kulturell utveckling i hela kommunen. En sorts möjligheternas scen. Dit alla är välkomna med idéer, tankar och engagemang, berättar kulturchef Simon Herlitz

Vi kommer att jobba med knappa resurser, men samtidigt med en tilltro till att samverkan och kreativa lösningar är vägen till att skapa ett starkare kulturliv i Alvesta.

- Föreningarna har här givetvis en given plats. De två föreningar som just nu är kulturkällarens utbud och är enormt viktiga är PopCorner och Alvesta Jazz och blues. Men jag vill gärna se att fler aktörer blir lockade av att engagera sig för att skapa ett starkare kulturliv här.

Vi drar nu igång höstens aktiviteter på kulturkällaren. Målet är att bygga olika program för många olika målgrupper i samverkan med mängder av aktörer, såväl lokala som regionala.Det blir evenemang för barn och ungdomar, vuxna, seniorer samt funktionshindrade. Mångfaldsfrågor och mångkulturella perspektiv kommer att genomsyra mycket, men speciellt något vi kallar Alvesta kulturkvällar kommer ha detta perspektiv. Vi börjar inte med allt på en gång, men 3 programserier drar igång nu under sen hösten varav 2 är nya.

Kultur för seniorer startar 10 november
Först ut är ”Kultur för seniorer” som är ett musikprogram på dagtid inklusive kaffe och bulle. Tanken är att skapa en öppen plats för alla seniora föreningar samt omsorgstagare att träffas med kulturen som förtecken. 10 november kl. 10.30 kör vi Fredagsrock och 8 december kör vi en liten orkester.

Basco – blir starten av Alvesta kulturkväll lördag 18 november
Den 18 november kommer den prisbelönta danska folkmusikgruppen Basco till Alvesta. De bjuder på musik i festens tecken med våldsamt driv och energi. Förband är den Alvesta baserade syriska musikern Xalid Sofi som gjorde succé på Alvesta Folkfest 2015. Tyrolens Vänner är lokal arrangör för konserten. De kommer att göra det till en efterfest för alla föreningar som var delaktiga i Alvesta folkfest 8 september samtidigt som den är öppen för alla som vill uppleva en spännande kväll.
Konserten är samtidigt en sorts inspirationsstart för Alvesta kulturkvällar som vi vill skall fortsätta under 2018 vars idé är just att mångfaldiga kulturen i kommunen!

Musikrikets konsertserie – samverkan med Musik i Syd
Konserten Basco ingår i en serie av 4 konserter som årligen sedan 2015 köps in av Musik i Syd och som lanseras under namnet Musikriket. Tanken är att här skapa lokal samverkan med föreningar och lokala kulturaktörer på orten i alla dessa 4 konserter med målet att sprida kvalitativ musik i hela kommunen.– Denna serie håller hög nivå och är också en del i att erbjuda större mångfald i Alvestas musikliv genom att vi får in smalare genrer som normalt sett inte spelar här som till exempel världsmusik, folkmusik, blues, jazz och klassisk musik säger Kulturchef Simon Herlitz

Kultursoppa fortsätter 20 november
Kultursoppa genomfördes 4 gånger under våren och blev en succé, där den sista föreställningen i maj var fullsatt. Premiären för hösten äger rum 20 november kl. 12.00. Denna gång med den eminente professionella berättaren Per Gustavsson som gör en musikberättarföreställning Knappnålen i porträttet med historier och sägner om Alvesta, tillsammans med vår riksspeleman Eva Blomqivst-Bjärnborg. Soppan serveras denna gång i samverkan med Café St Clair. – Jag tror detta blir en toppen lunch för kulturintresserade Alvestabor som vill uppleva något spännande och samtidigt vill äta gott under lunchtid säger Simon Herlitz.

Mer samverkan och ett starkare kulturklimat
– Vi ser gärna att föreningar, gärna med stor geografisk spridning i hela kommunen, kontaktar oss med goda idéer om hur vi kan samverka. Jag tror vi tillsammans kan utveckla mer, så att vi hela året kan uppstå lite spännande evenemang och ”mini-folkfester” lite här och var i hela kommunen. Det går också att bli ”uppdragsarrangörer” och samverka kring musikriket eller kanske ett framtida scensommar. Alvesta teaterförening, Alvesta jazz och blues, Musikskolan och Tyrolen är några av de aktörer som varit mkt aktiva i samverkan här. Men jag ser gärna att flera kliver in och axlar större roller, för att skapa ett mer trivsamt och kulturupplevande Alvesta samhälle, fortsätter Simon Herlitz.

För mer pressinformation om

• Kulturkällaren, seniorkonserter, Alvesta kulturkvällar och kultursoppa kontakta

Simon Herlitz, kulturchef0472-153 20, simon.herlitz@alvesta.se

• Basco och Xalid Sofi 18/11, kontakta Jacob Hector, 073-835 80 94, jacob@tyrolen.se

Alvesta kommun med nära 20 000 invånare ligger mitt i en dynamisk del av södra Sverige. En dynamik som även präglar kommunen där ett starkt näringsliv leder till hög sysselsättning samtidigt som den kommunala servicen håller en hög kvalitet. Alvesta kommun, södra Sveriges mittpunkt.