WTF Travel vann Sveriges första rese-hackathon

WTF Travel vann Sveriges första rese-hackathon

I helgen anordnades Sveriges första rese-hackathon, Startup Weekend Travel Edition, av det globala entreprenörsnätverket Techstars, med Amadeus som huvudsponsor. Under 54 intensiva timmar arbetade över 60 hackathon-deltagare med att utveckla affärsidéer för resebranschen, samtidigt som de fick nätverka med ledande beslutsfattare, samt bransch- och innovationsexperter.

Tio team presenterade under söndagskvällen sin idé för en jury bestående av experter från rese- och startupbranschen. Det vinnande bidraget blev WTF Travel, som utvecklade en resesöktjänst för personer som inte vet var de vill resa.

Det var otroligt givande att arbeta fram en idé och se den ta form under så kort tid. Stämningen har varit på topp under helgen, och vi lärde oss mycket av både mentorerna och de andra deltagarna. Vårt mål med WTF Travel är inspirera resenärer och vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår affärsidé, säger Love Dager på WTF Travel.

I arbetet med att utveckla sin affärsidé erbjuds WTF Travel möjlighet att få coaching från Amadeus Innovation Lab och Amadeus Ventures, tillgång till Amadeus teknologi, samt möjlighet att validera sin lösning och affärsmodell med hjälp av Amadeus.

Det har varit jätteroligt och lärorikt att träffa så många duktiga och engagerade entreprenörer. Flera intressanta idéer och lösningar har diskuterats och utvecklats under helgen, vilket har varit väldigt inspirerande, säger Tatiana Solodko, Business Development Manager på Amadeus.

Utöver WTF Travel prisades även grupperna PubGlo, en tjänst som ska förenkla kollektivtrafiken för turister, och FlyTick som erbjuder resenärer rabatterade priser på tomma flygstolar under en begränsad tidsperiod.

Hoppas på en stark startupscen
Resebranschen står, precis som många andra branscher inför stora förändringar med ny teknologi som IoT, Blockchain, AI och VR, vilket kräver nya idéer och nya sätt att jobba på.

Vi har fått otroligt bra respons från deltagare, mentorer och sponsorer och vi hoppas det här kan vara startskottet för en starkare startupscen inom resebranschen i Norden. På sikt hoppas vi på mer samarbete mellan stora aktörer inom resebranschen och innovativa entreprenörer. Det är en win-win för alla, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Amadeus är en global teknologiinnovatör med lösningar och tjänster som kopplar ihop hela resebranschens ekosystem vid resans alla skeden. Genom riskapitalsfonden Amadeus Ventures stöttar företaget kontinuerligt innovation och startups som verkar i gränslandet mellan resor och teknologi.

Amadeus är en teknikinnovatör med lösningar och tjänster som kopplar ihop hela resebranschens ekosystem – från operatörer och återförsäljare till köpare och resenärer – vid resans alla skeden.

Vi har idag över 14 200 anställda, mer än 70 lokala kontor och är verksamma i fler än 195 länder. Amadeus huvudkontor är beläget i Madrid, forskning och utvecklingscenter bedrivs i Nice och all operativ verksamhet hanteras från ett datacenter i Tyskland. Vi har även regionala kontor i Bangkok, Boston, Dubai, Miami, São Paulo och Singapore.