American Express kortet fyller 50 år

Själva företaget startade för 150 år sedan med transport- och posttjänster i USA. Men i år är det 50 år sedan American Express lanserade sitt första betalkort och lade grunden till det företag vi känner idag. Betalkort blev på bara några år en stor framgång och gör idag många människors liv enklare.

– Vi vill fira vår 50-årsdag som kortföretag med att belöna de nya kortmedlemmar som skaffar Gold Card under vecka 50. Man får 500 000 bonuspoäng som räcker till en resa tur och retur till USA. Det enda som krävs är att man spenderar 5000 kr på sitt kort under fem veckor. Samla dina dagliga inköp på American Express för ökad kontroll, säkerhet och enkelhet och få en resa till New York, säger American Express Nordenchef, Peter Clason.

Gold Card erbjuder en av marknadens bästa reseförsäkringar och passar perfekt för den som ofta är på resande fot och erbjuder allt ifrån ett nytt kort inom 24 timmar i stort sett vart du än befinner dig i världen till ersättning om flyget blir försenat. Den heltäckande reseförsäkringen omfattar dig och din familj och ger hjälp och ersättning vid en mängd olika situationer som till exempel vid akut tandläkarvård och transport till samt vistelse på sjukhus.
Med ett Gold Card får du bl.a. upp till 2 000 kronor i ersättning per försäkrad när bagaget är försenat mer än 4 timmar och upp till 10 000 kronor ifall ditt bagage skulle skadas. Om du dessutom betalar din flygresa med Gold Card får du dubbla bonuspoäng i Membership Rewards.

Ta del av American Express födelsedagskampanj på www.americanexpress.se/50ar

För ytterligare information:
Peter Clason, VD American Express Norden
E-post: peter.l.clason@aexp.com

Carin Molander, Trimedia Stockholm
E-post: carin.molander@trimedia.se

Om American Express
American Express-koncernen grundades 1850 och är världens största kort- och reseföretag, noterat på New York Stock Exchange. Företaget har ca 65 000 anställda och cirka 78 miljoner Kortmedlemmar världen över. American Express etablerades i Sverige under 1970-talet. I Sverige marknadsför American Express Amexblue, Green Card, Gold Card, Platinum Card och Centurion till privatkunder samt Corporate Card, Corporate Gold Card, Corporate Purchasing Solutions och Business Gold Card till företagskunder.