Azerbajdzjan: Ännu ett mord på en journalist

Nyhet   •   Aug 10, 2015 23:48 CEST

På söndagen avled journalisten Rasim Alijev på ett sjukhus i Baku. Dagen innan hade han blivit brutalt misshandlad av sex män. Löftet från Azerbajdzjans president Ilham Alijev att han "personligen ska övervaka" utredning av misshandeln lär dock inte leda till att rättvisa skipas, säger Amnesty International ett uttalande.

- Journalister i Azerbajdzjan har under lång tid utsatts för förföljelse och vidriga attacker som denna. Morden leder sällan till att förövarna ställs inför rätta, trots cyniska försäkringar om opartiska utredningar, säger Natalia Nozadze, Azerbajdzjanutredare på Amnesty International.

Presidenten kom med samma löfte om att "personligen övervaka" utredningen av mordet 2005 på journalisten Elmar Huseynov, men det fallet är fortfarande olöst.

- Yttrandefriheten i Azerbajdzjan kämpar för sin överlevnad med konstgjord andning, om inte myndigheterna agerar omedelbart för att skydda journalisters liv är det stor risk att denna frihet kommer att utrotas.

Rasim Alijev hade gjort ett inlägg på Facebook där han kritiserade en azerisk fotbollsspelares uppförande under en match på Cypern. Strax efter blev han uppringd av en man som presenterade sig som fotbollsspelarens kusin som klagade över det Alijev skrivit på Facebook. Lite senare ringde mannen upp igen och bad om ursäkt och föreslog att de två skulle träffas och prata. Det var när Rasim Alijev gick ur sin bil på väg till mötet som han attackerades av de sex männen.

År 2013 utsattes Rasim Alijev upprepade gånger för polismisshandel, bland annat blev han slagen i ansiktet av en polis när han bevakade en demonstration som anordnats av oppositionen, trots att han bar en jacka som tydligt visade att han var utsänd från pressen.

Rasim Alijev arbetade som frilansjournalist och hade tidigare arbetat för the Institute for Reporters' Freedom and Safety (IRFS) ett ledande mediaföretag som sysslade med undersökande journalistik i Azerbajdzjan. År 2013 tvingades de stänga ned verksamheten efter att deras banktillgångar frusits och chefen och grundaren, Emin Huseynov, utsatts för förföljelse.