Azerbajdzjan: Musiker gripna för att ha förolämpat presidentens mor

Nyhet   •   Mar 21, 2012 11:44 CET

Två musiker, som uppträdde i samband med ett protestmöte i lördags i Azerbajdzjans huvudstad Baku, greps av polis och misshandlades svårt. De hålls fortfarande isolerade i polishäkte och Amnesty befarar att de utsätts för tortyr.

Demonstrationen, som arrangerats av en antal ungdomsorganisationer, hade samlat 1 500 ungdomar som, under fredliga former, krävde att politiska fångar skulle friges och ett stopp för korruptionen inom den statliga utbildningen. Arrangörerna hade fått tillstånd att hålla mötet under förutsättning att det hölls utanför Bakus centrum.

En av bandmedlemmarna, Jamal Ali, uttalade en svordom mot president Ilham Alijevs döda mor, scenen stormades då av polis som enligt ögonvittnen brutalt  misshandlade Jamal Ali och annan av bandets medlemmar, Natig Kamilov. De fördes bort av polisen tillsammans med en av arrangörerna, Etibar Salmanli.

De tre männen dömdes för "huliganism" till tio dagars administrativt förvar och i domstolen uppgav de att misshandeln hade fortsatt på polisstationen. Ingen av männen har fått träffa en advokat och de har heller inte fått ha kontakt med sina anhöriga. Efter domen har de kvarhållits på polisstationen i stället för att föras till ett vanligt häkte, vilket är brukligt när någon döms till administrativt förvar. Risken att de utsätts för tortyr ökar när de hålls isolerade på polisstationen.

- Polisens våldsamma angrepp på artisterna under lördagens fredliga protest, måste omgående grundligt undersökas av en opartisk myndighet och de ansvariga ställas till svars, säger Johan Dalhuisen, chef för Amnesty Internationals Europa- och Centralasienavdelning.

Tidigare i mars slog polisen till mot andra fredliga protester. Vid ett tillfälle greps fyra ungdomar och vid ett annat tillfälle greps 17 personer. Azerbajdzjans myndigheter vägrar ge tillstånd till demonstrationer i centrala delarna av Baku. Polisen använder rutinmässigt kraftigt övervåld för att upplösa fredliga demonstrationer som hålls trots förbudet och både deltagare och arrangörer har fängslats.

- Det är djup ironiskt att Azerbajdzjans myndigheter, två månader innan Baku kommer att inta scenen med Eurovision Song Contest, använder våld mot musiker som genomför fredliga protester på Bakus gator, säger John Dalhuisen.

Bakgrund
För ett år sedan gick en våg av protester genom landet inspirerade av den "arabiska våren". Folk gav sig ut på gatorna med krav på demokratiska reformer och ett slut på regimens förtryck. Protesterna slogs ned brutalt, många greps och flera dömdes till fängelse. Idag sitter fortfarande minst 14 samvetsfångar kvar i fängelse. Amnesty kräver att de omedelbart och villkorslöst släpps fria.

Oberoende media stoppas via lagstiftning och utländska kanaler får inte sändningstillstånd. Journalister trakasseras, misshandlas och grips då de försöker bevaka demonstrationer. Bloggare och aktivister har dömts till fängelse på falska anklagelser och myndigheterna försöker kontrollera och strypa tillgången till internet.