Bahrain: Amnesty kräver att våldet mot fredliga demonstranter stoppas

Nyhet   •   Aug 14, 2013 12:47 CEST

Inför de planerade massdemonstrationerna mot regeringen i Bahrain på onsdagen den 14 augusti, befarar Amnesty att den lagstiftning som införts nyligen kommer att användas för att legitimera våldsanvändning mot fredliga protester.

- Folket i Bahrain har rätt att fritt uttrycka sina åsikter och att genomföra fredliga protester utan hot om våld. Myndigheterna i Bahrain har i åratal, på ett skamligt sätt, försökt kväsa yttrandefriheten. Nu tar man till alltmer drastiska metoder för att tysta oppositionen, med totalt förakt för internationella rättsprinciper, säger Philip Luther, chef för Amnesty Internationals  Mellanöstern-och Nordafrikaavdelning.

Demonstrationer mot regeringens förtryck och med krav på verkliga politiska reformer planeras runt om i Bahrain.

På måndagen varnade Bahrains premiärminister, Shejk Khalifa bin Salman Al Khalifa, att alla försök att destabilisera landet kommer att behandlas med hårdhet. Han anklagade regeringsfientliga demonstranter för att försöka störta regeringen.

Under de senaste två veckorna har en rad stränga lagar införts, på order av kungen av Bahrain, Shejk Hamad Bin 'Issa Al Khalifa.  Allt i ett försök att slå hårt mot oliktänkande.

Bland annat finns nu ett förbud mot alla offentliga sammankomster och demonstrationer i huvudstaden Manama. Dessutom kommer föräldrar, till barn under 16 år som deltar i en demonstration, få en skriftlig varning från inrikesministeriet och riskerar fängelse eller böter om barnen deltar i fler demonstrationer.

Sporadiska protester har genomförts i Bahrain under de senaste veckorna. Säkerhetsstyrkor har använt skarp ammunition och tårgas för att avskräcka demonstranter och genomfört massarresteringar av aktivister.

I ytterligare försök att tysta kritiker har Bahrains myndigheter gripit journalister, fotografer, bloggare och andra som är verksamma på sociala medier under de senaste dagarna.
Hussain Hubail, en 20-årig fotograf, och Mohammad Hassan Sudayf, en 26-årig bloggare greps den 31 juli. Enligt uppgift torterades de. Mohammad Hassan Sudayfs advokat skrev på Twitter att hans klient  hade märken efter tortyr, vilket ledde till att han också greps.

Amnesty befarar även att utländska journalister kommer att stoppas från att komma in i landet och rapportera om protesterna. Det drabbade bland annat en journalist från Al Jazeera, som stoppades då han försökte ta sig in i Bahrain från Qatar den 7 augusti.

Sedan februari 2011 då massprotester mot regeringen började i Bahrain har människorättssituationen i landet försämrats kraftigt. Säkerhetsstyrkor har upprepade gånger använt överdrivet våld mot demonstranterna.

Mängder av oppositionsaktivister och människorättsaktivister har gripits och ställts inför rätta i militärdomstolar och i vissa fall dömts till mycket långa fängelsestraff. En av dem är Mohammad Habib al- Miqdad, som har svensk-bahrainskt medborgarskap. Han har dömts till livstidsfängelse anklagad för att vilja störta regimen, men Amnesty anser att han är en samvetsfånge som fängslats på grund av sin fredliga aktivism. Många har torterats i häktet.