Bahrain: Priset för frihet är fortfarande högt

Nyhet   •   Feb 14, 2013 02:00 CET

Samvetsfångarna sitter kvar bakom galler och aktivister fängslas fortfarande, två år efter protesterna 2011 i Bahrain, enbart för att ha uttryckt sina åsikter - oavsett om det är via sociala media eller under fredliga demonstrationer, säger Amnesty International i en rapport som släpps idag.

Offer för statligt förtryck berättar att rättvisan alltjämt är instabil och att inskränkningar finns kvar trots den senaste tidens institutionella reformer.

– Bahrains regering kan inte fortsätta att fängsla människor bara för att den inte tål att bli kritiserad. Det är hög tid att släppa dem som sitter fängslade enbart för att ha utövat sin rätt till yttrandefrihet, och att sluta trakassera aktivister för tysta ner dem, säger Hassiba Hadj Sahrauoi, biträdande chef för Amnesty Internationals Mellanöstern- och Afrikaavdelning.

– Bahrain riskerar att skapa en tom byråkrati kring mänskliga rättigheter om förändringarna inte följs av genuin politisk vilja att reformera – Bahrains invånare måste se sina rättigheter respekteras i vardagen.

Förra månaden besökte Amnesty Bahrain och träffade sju samvetsfångar som sitter fängslade i Jawfängelset. Samtliga på grund av falska anklagelser och lagar som kränker grundläggande mänskliga rättigheter.

Mahdi’ Issa Mahdi Abu Deeb, en av ledare för lärarnas fackförbund och fängslad sedan han greps 2011, berättar för Amnesty:

– Vad gäller anklagelserna mot mig och Jalila (Jalila al-Salman, även hon ledare för fackförbundet), tycker alla att de är felaktiga; Vi krävde inte regimens fall, vi jobbar inom utbildningssystemet.

I en rad möten med regeringstjänstemän uppmanade Amnesty myndigheterna att släppa alla samvetsfångar, slopa alla inskränkningar av yttrande-, organisations- och mötesfriheten samt att ställa alla som har begått brott mot mänskliga rättigheter inför rätta.

– Inga övertygande bevis har framförts för att motivera domarna. Det verkar som om de inblandade blev måltavlor på grund av sin kritik mot regeringen och för att ha deltagit i fredliga protester.

Många av samvetsfångarna ska ha torterats under första veckorna i fängelset och den medicinska behandling som de fick var undermålig.

Samvetsfångarnas vittnesmål har ännu inte utretts av myndigheterna. Frågan kvarstår om regeringen kommer att försvara folkets rättigheter och se till att rättvisa skipas.

Video: En intervju med Maryam Abu Dheeb, dotter till Mahdi’ Issa Mahdi Abu Dheeb, som berättar om sin pappas fängslande.