​Burkina Faso: Armén måste frige gripna ledare och sluta använda övervåld mot demonstranter

Nyhet   •   Sep 18, 2015 16:28 CEST

Burkina Fasos presidentstyrka måste sluta använda dödligt våld och misshandel för att stävja protesterna och frige de godtyckligt gripna medlemmarna av övergångsregeringen. Det säger Amnesty i samband med att det kommer uppgifter om att demonstranter har misshandlats och skjutits efter statskuppen den 17 september.

Då stora protester är att vänta som svar på upplösningen av övergångsregeringen, måste medlemmar av presidentstyrkan RSP (Regiment de Sécurité Présidentielle) avhålla sig från att återigen använda övervåld mot fredliga demonstranter. I oktober 2014 dödades över tio personer och hundratals skadades då säkerhetsstyrkor, inklusive RSP, sköt mot obeväpnade folkmassor.

Lokala sjukhus i Ouagadougou har redan registrerat fall av civila med skottskador, samtidigt som det också finns rapporter om dödsfall. Amnesty har talat med ett ögonvittne som såg kroppen av person som dödats av kulor.

- Situationen i Burkina Faso är djupt oroande. Övergångspresidenten och alla som blivit frihetsberövade måste omedelbart friges och deras fysiska integritet skyddas, säger Gaetan Mootoo, Amnestys Västafrikautredare.

- Säkerhetsstyrkorna måste respektera befolkningens rättighet att demonstrera fredligt, samt agera för att undvika fler dödsfall eller skador.

Amnesty kräver att medlemmarna i övergångsregeringen som har utsatts för godtyckliga gripanden, inklusive övergångspresidenten Michel Kafando och premiärministern överste Isaac Zida, släpps omedelbart och villkorslöst. Amnesty kräver också att de radiostationer som har stängts ner öppnas igen.

Bakgrund

Statskuppen inträffar bara två dagar efter att den nationella försonings- och reformkommissionen rekommenderat att RSP skulle upplösas då styrkan anklagats för att dess medlemmar öppnat eld mot obeväpnade demonstranter under förra årets protester mot regeringen.

I januari publicerade Amnesty en rapport som konstaterar att säkerhetsstyrkor lojala med Burkina Fasos avsatte president Blaise Compaoré sköt med skarpa skott mot i stor utsträckning fredliga demonstranter, vilket ledde till att minst tio personer dödades och hundratals skadades under protesterna i oktober 2014.