Centralafrikanska republiken: Företag får inte sko sig på konfliktdiamanter

Nyhet   •   Sep 30, 2015 07:05 CEST

Centralafrikanska republikens största diamanthandlare har köpt diamanter till ett värde av flera miljoner dollar utan att utreda om dessa har finansierat väpnade grupper som är ansvariga för summariska avrättningar, våldtäkter, påtvingade försvinnanden och plundring. Det säger Amnesty i en färsk rapport.

Rapporten Chains of Abuse: The global diamond supply chain and the case of the Central African Republicvisar även fler övergrepp i diamantsektorn, inklusive barnarbete och skattefusk.

Diamantföretag i Centralafrikanska republiken kan snart komma att exportera diamanter som lagrats under den pågående konflikten i vilken 5 000 personer har mist livet. Ett exportförbud som har gällt sedan maj 2013 kommer delvis att tas bort så snart regeringen uppfyller de villkor som lades fram i juli 2015 av den så kallade Kimberlyprocessen, som är ansvarig för att förhindra internationell handel med konfliktdiamanter. Innan konflikten utgjorde diamanter hälften av landets export.

- Om ett företag har köpt konfliktdiamanter ska de inte tillåtas att göra vinster på dem. Regeringen måste beslagta alla konfliktdiamanter och använda pengarna till allmännyttiga ändamål, säger Lucy Graham, från Amnestys arbetsgrupp för företag och mänskliga rättigheter.

- Befolkningen i Centralafrikanska republiken har rätt att tjäna på sina egna naturresurser. Då landet försöker komma på fötter igen behöver diamanterna bli en välsignelse istället för en förbannelse.

Baserat på intervjuer med gruvarbetare och diamanthandlare visar rapporten hur väpnade grupper från olika sidor i konflikten tjänar på diamanthandeln genom att kontrollera gruvområden eller "beskatta" och utkräva "skyddspengar" från gruvarbetare och diamanthandlare.

Diamanthandlare har inte tillräckliga kontrollmekanismer

Amnestys rapport dokumenterar också de luckor som finns i tillsynen av de handelscentrum för diamanter som gör det möjligt att handla med och sälja konfliktdiamanter globalt.

Enligt rapporten finns det en stor risk att Sodiam - den största köparen av diamanter i landet under konflikten och som har samlat på sig ett lager av diamanter med en vikt på 60 000 karat till ett värde av 7 miljoner amerikanska dollar - har köpt och fortsätter att köpa diamanter som har finansierat den väpnade gruppen anti-Balaka. FN har redan svartlistat det näst största företaget, Badica, och dess belgiska systerbolag Kardiam, för att ha köpt och smugglat diamanter från områden kontrollerade av en annan väpnade grupp - Seleka - i de östra delarna av Centralafrikanska republiken.

I maj 2015 bekräftade en Sodiamrepresentant för Amnesty att företaget har köpt diamanter i de västra delarna av landet trots konflikten, och att företaget har behållit diamanterna tills de kan exporteras.

I rapporten redovisas en betydande inblandning av anti-Balaka i diamanthandeln i västra Centralafrikanska republiken. Diamanthandlare som Amnesty talade med i området var medvetna om anti-Balaka-inblandningen, men ingen tycktes aktivt sortera bort diamanter som skulle ha kunnat finansiera gruppen. En av handlarna, som sa att det av säkerhetsskäl var för farligt att besöka gruvområdena, visade Amnesty kvitton på försäljningar till Sodiam. Andra handlare som sålt till Sodiam erkände liknande saker för FN.

Sodiam förnekar att de någonsin skulle ha köpt konfliktdiamanter och säger att de inte köper diamanter från gruvor kontrollerade av rebeller eller från handlare med anknytning till dessa. Amnesty ifrågasätter dock deras kontrollmekanismer.

Amnesty anser att regeringen i den Centralafrikanska republiken ska konfiskera diamanterna om inte Sodiam och andra exportföretag kan bevisa att de inte har finansierat väpnade grupper. De beslagtagna diamanterna bör säljas och pengarna användas med allmänhetens bästa för ögonen.

Internationella diamantföretag måste ta upp Kimberlyprocessens misslyckande

Rapporten granskar flera led i diamanthandelskedjan - från Centralafrikanska republiken till Belgien och Förenade Arabemiraten - och beskriver människorättskränkningar, smuggling och skattefusk i alla led.

Inför Juvelindustrins toppmöte (the Jewellery Industry Summit) i mars 2016 uppmanar Amnesty regeringar och internationella diamantföretag att verka för en starkare reglering av sektorn.

- Internationella diamantföretag måste granska övergrepp som begås genom hela leverantörskedjan, från barnarbete till skattefusk. Genom att bara fokusera på konfliktdiamanter döljer Kimberlyprocessen alla andra människorättskränkningar och skrupelfria tillvägagångssätt associerade med diamanter, säger Lucy Graham.

I helgen utbröt en ny våg med våldsamheter i huvudstaden, Bangui. Minst 36 människor uppges ha dödats och hundratals skadats. Det dödliga våldet i Bangui och den stora tillgången på lätta vapen gör situationen väldigt osäker i landet.