Egypten: Det dödliga våldet måste utredas

Nyhet   •   Jul 09, 2013 11:31 CEST

Amnesty kräver en omedelbar och oberoende utredning av dödsskjutningarna på måndagen utanför det republikanska gardets högkvarter i Kairo. Enligt uppgift dödades minst 51 personer.

- Det är absolut nödvändigt med en oberoende och opartisk utredning som samtliga parter har förtroende för. Dessvärre har de egyptiska myndigheterna usla meriter när det gäller att leverera sanning och rättvisa för brott mot mänskliga rättigheter, säger Hassiba Hadj Sahraoui, chef för Amnesty Internationals Mellanöstern- och Nordafrikaavdelning.

- Tidigare utredningar har rentvått militärens övergrepp och myndigheterna har tidigare vägrat offentliggöra en rapport om dödandet av demonstranter. Chefen för arméns republikanska garde är dessutom samme man som ledde det dödliga tillslaget mot demonstranter utanför regeringsbyggnaden i december 2011.

- Egyptens åklagarmyndighet har ägnat mer tid åt att åtala regimkritiker än att väcka åtala mot militär och polis som begått brott mot mänskliga rättigheter. Decennier av straffrihet har urholkat den egyptiska rättsstaten. Med tanke på den atmosfär av polarisering och misstro som nu råder måste rättvisa skipas för offren och deras familjer.

Se videointervju med Amnestys Nicholas Piachaud på plats i Kairo