Egypten/Sudan: Den brutala handeln med flyktingar måste stoppas

Nyhet   •   Apr 03, 2013 02:02 CEST

I en ny rapport från Amnesty kräver organisationen att Sudan och Egypten vidtar omedelbara åtgärder för att stoppa kidnappningen av eritreanska flyktingar, som med tvång skickas till Sinaiöknen där de utsätts för oerhört grymma övergrepp.

I över två år har flyktingar och asylsökande kidnappats från Sudan. De allra flesta från eller i närheten Shagarablägret i Sudan, dit tusentals eritreanska flyktingar tagit sin tillflykt efter att de tagit sig över gränsen från Eritrea till Sudan.

Flyktingarna kidnappas och transporteras till Sinai i Egypten där kriminella beduingäng kräver att flyktingarnas anhöriga ska betala en lösensumma på mellan 30 000-40 000 dollar för att de ska släppas fria. För att tvinga fram pengar torteras fångarna samtidigt som anhöriga rings upp och får lyssna på övergreppen.

Många av de tillfångatagna flyktingarna har mördats när de anhöriga inte kunnat få ihop tillräckligt med pengar, andra har dött på grund av de extremt svåra förhållandena i fångenskapen.

Sinai är i närmaste ett laglöst område och den kriminella handeln med flyktingar och asylsökande ha fått pågå utan inblandning från egyptiska myndigheter. Amnesty uppmanar nu de egyptiska myndigheterna att vidta åtgärder och sätta stopp för övergreppen

- De egyptiska myndigheterna har en skyldighet att skydda varje enskild person på deras mark, och måste snarast vidta åtgärder för att befria alla dem som hålls fångna och utsätt för fruktansvärda övergrepp i Sinai, säger Claire Beston, Amnesty Internationals Eritreaexpert.

Amnesty International får även rapporter om att kidnappningar i Sudan fortsätter.

- Det är särskilt oroande att många offer vittnar om att medlemmarna i den sudanesiska nationella säkerhetstjänsten varit involverade i kidnappningarna nära gränsen mot Eritrea och Etiopien. Den sudanesiska regeringen måste utreda alla anklagelser om inblandning eller medverkan av sudanesiska tjänstemän och om det finns tillräckliga bevis mot dem ska de hållas ansvariga och ställas inför rätta, säger Claire Beston.