​Etiopien: Parlamentsvalet kantat av våld och brott mot mänskliga rättigheter

Nyhet   •   Jun 24, 2015 12:03 CEST

När valresultatet efter parlamentsvalet, som hölls den 24 maj i Etiopien, offentliggjordes på måndagen hade det styrande partiet EPRDF, tillsammans med sina allierade, fått samtliga 547 platser i parlamentet, inklusive den enda plats som oppositionen innehaft sedan förra valet.

Amnesty har fått flera rapporter om mord på oppositionskandidater och grova brott mot mänskliga rättigheter under valperioden.

Amnesty har också framfört kritik vad gäller allvarliga brister i valövervakningen som sköttes av Afrikanska unionen och Etiopiens nationella valstyrelse.

- Det är oacceptabelt att dessa övergrepp knappt ens nämndes i de officiella rapporterna från Afrikanska unionen och Etiopiens egna valövervakare, säger Michelle Kagari på Amnesty International. Mer än 500 medlemmar i oppositionspartiernas koalition, EFDUF (Ethiopian Federal Democratic Unity Forum) greps i samband med valet, två personer, Gidila Chemeda och Dima Kege Woreda sköts ihjäl av polisen och minst 46 utsattes för grov misshandel.

Dessutom har flera oppositionspolitiker mördats:

Den 15 juni hittades Samuel Awekes döda kropp på en av huvudgatorna i Dembre-Markos, han var kandidat för det "Blåa partiet" (Samayawi) och partifunktionärer är övertygade om att det låg politiska motiv bakom mordet. Några dagar innan hade Aweke publicerat en artikel där han kritiserade de lokala myndigheterna, polisen och säkerhetstjänsten. Han hade blivit hotad efter att artikeln publicerats. Enligt vittnen som såg den döda kroppen på gatan fanns det tydliga märken efter knivhugg och misshandel med ett trubbigt föremål.

Dagen efter blev en annan oppositionspolitiker, Tadesse Abraha från Arena/Medrekpartiet, attackerad när han var på väg hem. Tre okända män försökte strypa honom. Abraha, lyckades fly men kollapsade och avled strax efter.

Den 19 juni hittades en annan medlem av Medrekpartiet död. Dagen innan hade Berhanu Erabu gripits av två polismän som kom till hans hus. Den misshandlade kroppen hade dumpats i närheten av floden.

Amnesty uppmanar det etiopiska justitiedepartementet, den federala poliskommissionen och Etiopiens kommission för mänskliga rättigheter att utreda dessa mord på oppositionspolitikeroch andra övergrepp. samt att se till att de skyldiga ställs till svars.

Den 21 maj skickade Amnesty ett brev till den Afrikanska unionens valövervakning med rekommendationer inför det kommande etiopiska valet.