Iran: Hårda tag mot oppositionella inför presidentvalet

Nyhet   •   Jun 12, 2013 02:02 CEST

Godtyckliga gripanden och andra människorättskränkningar har eskalerat i Iran, säger Amnesty International i en rapport: Repression of dissent intensifies in the run-up to presidential elections
De som främst drabbas är journalister, politiska aktivister, fackligt aktiva, studenter och de som kämpar för etniska och religiösa minoriteters rättigheter.

- Upptrappningen av förtrycket är ett upprörande försök från de iranska myndigheterna att tysta kritikerna inför presidentvalet. Det visar på de allvarliga brotten mot mänskliga rättigheter i landet och den skriande avsaknaden av frågor om mänskliga rättigheter i presidentvalskampanjen säger Philip Luther, chef för Amnestys Mellanöstern-och Nordafrikaprogram.

Sedan mars i år har minst fem journalister gripits på grund av sitt arbete. En lång rad politiska aktivister och fackföreningsrepresentanter har gripits eller utsatts för trakasserier.

Den 1 juni greps ett antal medlemmar av presidentkandidaten Hassan Rouhanis kampanjteam i samband med ett möte då de ropades slagord med krav på att oppositionsledarna från förra presidentvalet, Mir Hossein Mousavi och Mehdi Karroubi som hålls i husarrest, skulle släppas. Enligt uppgift sitter medlemmarna i kampanjteamet fortfarande i isoleringscell i Evinfängelset.

Dussintals politiska fångar, som greps under protesterna efter förra valet, 2009,  sitter fortfarande fängslade.

Ingen har ställts till svars för det dödliga våldet mot demonstranterna, istället har anhöriga till dem som dödats utsatts för trakasserier och påtryckningar för att tvinga dem till tystnad.
Amnesty kräver att de iranska myndigheterna tillåter individer och grupper att fredligt få använda sin rätt till yttrande-och mötesfrihet även då de uttrycker avvikande åsikter från regimens politik och praxis.

- De som fängslats enbart för att de fredligt uttryckt sin åsikt är samvetsfångar och ska omedelbart släppas fria, säger Philip Luther.