Irak: Attacken mot iranskt exilläger måste utredas omedelbart

Nyhet   •   Feb 11, 2013 12:05 CET

Myndigheterna i Irak måste omgående utreda den attack som dödade och skadade flera i ett iranskt exilläger samt garantera att de sårade får medicinsk behandling, säger Amnesty International. Attacken var riktad mot Libertylägret där 3 000 iranier, medlemmar i Folkets mujahedin, sökte skydd. I attacken ska flera personer ha dödats och skadats.

Amnesty kräver även att utredningen undersöker agerandet hos de irakiska säkerhetsstyrkorna innan och under attacken och huruvida de underlät att förhindra den.

– Attacken mot Libertylägret är ett avskyvärt brott. Myndigheterna i Irak måste inte bara ställa de ansvariga för attacken inför rätta utan även se till att de som bor i lägret är skyddade, säger Hassiba Hadj Sahraoui, biträdande chef för Amnesty Internationals Nordafrika- och Mellanösternavdelning.

De boende i Libertylägret är medlemmar i Folkets mujahedin, PMOI, som är motståndare till den iranska regeringen. De förflyttades nyligen till detta läger i nordöstra Bagdad – efter att ha varit bosatta i Camp Ashraf i 25 år. Under förflyttningen 2012 hävdade de boende att de blev attackerade av irakiska styrkor.

– De boende i Libertylägret är asylsökande som genomgår en process för att avgöra deras flyktingstatus och har därmed rätt till internationellt stöd, betonar Antonio Guterres, chef för FN:s flyktingorgan, UNHCR.

I april 2011 stormade irakiska trupper Camp Ashraf och använde grovt övervåld och skarp ammunition mot de invånare som försökte göra motstånd. 36 personer varav åtta kvinnor dödades och över 300 skadades. De sårade blev hindrade att lämna lägret för att kunna få vård.