Iran: Avrättning av en 26-årig kvinna måste stoppas

Nyhet   •   Sep 29, 2014 23:07 CEST

På måndagen den 29 september bekräftade iranska myndigheter att 26-åriga Reyhaneh Jabbari kommer att hängas i Evinfängelset på tisdagen. Kvinnan dömdes för mord på en man som enligt hennes uppgift hade utsatt henne för sexuella övergrepp. Utredningen mot Reyhaneh Jabbari var oerhört bristfällig och under rättegången undanhölls bevisning som kunde fria henne.

- Denna avskyvärda avrättning får inte verkställas, särskilt inte när det finns så allvarliga tvivel om omständigheterna kring mordet, säger Hassiba Hadj Sahraoui, biträdande chef för Amnesty Internationals Mellanösternavdelning.

- Istället för att fortsätta avrätta människor, borde myndigheterna i Iran reformera sitt rättssystem som på ett mycket riskabelt sätt förlitar sig på processer som långtifrån uppfyller internationella normer för en rättvis rättegång.

Reyhaneh Jabbari  greps 2007 för mordet på Morteza Abdolali Sarbandi, som tidigare varit anställd vid Irans underrättelsetjänst. Hon placerades i isoleringscell i två månader utan kontakt med vare sig advokat eller anhöriga. År 2009 dömdes Reyhaneh Jabbari  till döden av en domstol i Teheran.

Enligt uppgift erkände Reyhaneh Jabbari att hon knivhuggit offret med ett hugg i ryggen, men att det var en annan man som befann sig i huset som dödade honom. Denna uppgift utreddes aldrig ordentligt.

- Myndigheterna i Iran måste omedelbart stoppa avrättningen. Det är helt oacceptabelt att hon inte fick ha en advokat närvarande under förhören och uppgifterna om att en annan man fanns i huset lämnar alltför många frågor obesvarade, säger Hassiba Hadj Sahraoui.

Reyhaneh Jabbaris mamma skrev ett inlägg på Facebook på måndagen att personal på Evinfängelset hade kontaktat henne och sagt att hon skulle komma och hämta dotterns kropp på tisdagen.

Bakgrund
Den 14 september 2014 tvingades Reyhaneh Jabbari ersätta den advokat som hade företrätt henne och istället välja en oerfaren advokat. Det uppenbara skälet till detta var att störa advokatens insatser för att få uppgifterna, om att en annan person befunnit sig i huset, utredda. Enligt uppgift har advokaten, Mohammad Ali Jedari Forughi, upprepade gånger nekats att få träffa sin klient och han har heller inte fått tillgång tills själva brottsutredningen.