Japan: Avrättningar ett stort steg bakåt

Nyhet   •   Mar 29, 2012 16:02 CEST

Japans beslut att hänga tre dödsdömda fångar efter nästan två år utan avrättningar är ett steg i helt fel riktning, säger Amnesty International.

Justitieministern Toshio Ogawa som gav order om avrättningarna av de tre männen, som hängdes i Tokyo, Hiroshima och Fukuoka, förklarade att det var hans plikt som minister.

Avrättningar i Japan sker genom hängning och genomförs ofta i hemlighet. Dödsdömda fångar får ofta ingen förvarning alls innan de avrättas.

- Dagens hängningar är ett stort steg bakåt och innebär att Japan sällar sig till den minoritet av länder som fortfarande avrättar, säger Catherine Baber, chef för Amnestys Asien- och Stillahavsavdelning.

- Att rättfärdiga ett agerande som kränker mänskliga rättigheter genom att säga att det är hans plikt är oacceptabelt. Det är snarare en ledares ansvar att ta itu med brott utan att använda sig av det mest grymma, omänskliga och förnedrande straffet.

Tomoyuki Furusawa, 46 avrättades i ett fängelse i Tokyo, Yasuaki Uwabe, 48 i Hiroshima och Yasutoshi Matsuda, 44 i Fukuoka. Under rättegången åberopade Uwabes advokat klientens psykiska ohälsa, men domstolen menade att han var frisk nog att ställas inför rätta.

För två dagar sedan kom Amnestys årliga rapport om dödsstraffet i världen, där det noterades att Japan inte hade avrättat någon på närmare två år. Amnesty uppmanade Japan att ansluta sig till de två tredjedelar av världens länder som har avskaffat dödsstraffet, antingen i lagstiftningen eller i praktiken. Japan uppmanades också att införa ett moratorium för avrättningar som ett första steg mot ett avskaffande.

Amnesty motsätter sig dödsstraffet i alla former eftersom det kränker rätten till liv och är det mest grymma, omänskliga och förnedrande straffet.