Kina: Förföljelse av aktivister avslöjar presidentens lögner

Nyhet   •   Maj 28, 2014 10:36 CEST

Den utbredda förföljelsen av aktivister inför 25-årsdagen av massakern vid Himmelska fridens torg avslöjar president Xi Jinpings falska påståenden om ökad öppenhet och förändring, säger Amnesty International.

Flera aktivister har gripits, satts i husarrest eller förhörts av polisen de senaste veckorna när de försökt hedra de hundratals, eller enligt inofficiella siffror, tusentals, obeväpnade demonstranter som dog eller skadades vid Himmelska fridens torg.

- Årsdagen var ett eldprov för president Xi som påstår sig vilja införa en större öppenhet. Men Xi har valt förtryck istället för förändring, säger Salil Shetty, Amnesty Internationals generalsekreterare som befinner sig i Hong Kong denna vecka för att hedra offren från den 4 juni 1989.

- Kinas respons inför årsdagen har varit hårdare i år än tidigare och de fortsätter envisas med att försöka radera ut händelserna från den 4 juni från historien.

Bland dem som gripits de senaste veckorna finns den framstående människorättsadvokaten Pu Zhiqiang och journalisten Gao Yu. Talespersonen för Tiananmen-mödrarna, Ding Zilin, har satts i husarrest.

I 25 år har anhöriga kämpat för upprättelse. Många av de aktiva i Tiananmen-mödrarna är nu mycket gamla, och många av de ursprungliga medlemmarna i gruppen har gått bort.

- Kinas ledare måste sluta göra politik av historia och se till att de anhöriga får upprättelse. Det är inte för sent för Xi att byta spår och vi uppmanar honom att tillsätta en öppen och oberoende utredning av händelserna 1989, säger Salil Shetty.

25 år efter massakern fortsätter regeringen att ta till alla medel för att hindra kinesiska medborgare från att uttrycka åsikter som inte överensstämmer med regeringens. De fängslar aktivister med påhittade brottsanklagelser och använder våld mot dem som försöker försvara de mänskliga rättigheterna inom det juridiska systemet.

I år har regeringen tagit ett ännu hårdare grepp om de medborgare som kräver förändring. Bland de mest utsatta är medlemmar i Den nya medborgarrörelsen. Flera ledande aktivister knutna till organisationen har dömts till långa fängelsestraff.

- Den påtagliga bristen på respekt för rättsstaten talar sitt tydliga språk - regeringen vägrar lyssna på de kinesiska medborgarnas växande krav på politiskt inflytande. Om ledarna vill visa att de är seriösa och leva upp till sina löften måste sluta kväsa yttrande- och mötesfriheten, säger Salil Shetty.

Amnesty International kräver att den kinesiska regeringen:
- Offentligt erkänner människorättsövergreppen vid Himmelska fridens torg 1989.
- Inleder en öppen och oberoende utredning och ställer de skyldiga inför rätta.
- Kompenserar de överlevande och anhöriga.
- Upphör med trakasserierna och förföljelsen av dem som försöker hedra eller uppmärksamma händelserna vid Himmelska fridens torg och de som nyttjar sin yttrande- och mötesfrihet.

Se aktuell lista över aktivister som gripits, förhörts eller saknas inför 25-årsdagen.

Se Amnestys video "Remember 04 June".
Läs om Ti-Anna Wang, dotter till aktivisten Wang Bingzhang som sitter fängslad i Kina.
Läs en intervju med fotografen Stuart Franklin som tog den berömda bilden med aktivisten som ställde sig framför stridsvagnarna.
Se en intervju med Stuart Franklin.