Kuba: Aktivister måste få hedra minnet av sin ledare

Nyhet   •   Okt 12, 2012 14:22 CEST

Den 14 oktober är årsdagen för Laura Pollán, som dog i en hjärtattack 2011. Hon var den första ledaren för den kubanska organisationen Damas de Blanco (damer i vitt) som bildades för att på ett fredligt sätt uttrycka kritik mot regeringens behandling av samvetsfångar.

Medlemmar från hela landet kommer att samlas i Havanna för att först delta i Santa Rita-kyrkans mässa och sedan genomföra en tyst marsch. Kubas myndigheter måste säkerställa att aktivisterna får genomföra sin ceremoni, uppmanar Amnesty.

- Mot bakgrund av kubanska myndigheters kränkande behandling av människorättsaktivister är vi bekymrade för säkerheten för Damas de Blanco när det genomför sin ceremoni för att hedra minnet av Pollán, säger Javier Zúñiga från Amnesty International.

Den 20 september greps 50 medlemmar när de reste till Havanna för att delta i firandet av "Virgin de la Merced" och minnet av politiska aktivister. De hölls fångna i flera dagar innan de frigavs utan åtal. Olika medlemmar i Damas de Blanco fick även hotbrev för att få dem att avstå från aktiviteter.

Under en annan fredlig demonstration, tidigare i våras, greps 18 medlemmar. Alla släpptes utom Niurka Luque Álvarez som fick sitta kvar till oktober, men då släpptes villkorligt i väntan på rättegång, anklagad för "våld och trakasserier" mot en tjänsteman.

Ytterligare ett fall som inger oro är gripandet av Sonia Garro Alfonso och Ramón Alejandro Muñoz Gonzáles i sitt hem, den 18 mars, då 50 poliser stormade in i deras hem och avlossade skott med gummikulor. Paret sitter fortfarande fängslade utan rättslig prövning.

I februari i år hindrade kubanska myndigheter organisationen att samlas i sitt huvudkontor för att delta i en annan minneshögtid. De som redan var i byggnaden vågade inte ta sig ut.

- Vi är fredliga kvinnor, vi har rätt till att gå på gatorna i vårt land och demonstrera för frihet för politiska fångar och ökad frihet i Kuba, säger Berta Soler, talesperson för Damas de Blanco.

.