Kuba: Politisk aktivist frihetsberövad

Nyhet   •   Aug 02, 2012 11:42 CEST

Den före detta samvetsfången José Daniel Ferrer García greps i provinsen Holguín på östra Kuba på kvällen den 30 juli. Det är i dag okänt var han befinner sig.

José Daniel Ferrer García är koordinator för paraplyorganisationen Kubas patriotiska union (Unión Patriótica de Cuba, UNPACU), som verkar för demokratisk omvandling på Kuba. Han färdades i bil tillsammans med UNPACU-medlemmen Antonio Blanco och två andra personer när de stoppades av polisen. Antonio Blanco har sagt att han trodde att det var en rutinkontroll, men när polisen förstod vem José Daniel Ferrer García var grep de honom. Antonio Blanco och de andra fördes tillbaka till sina hem i provinsen Santiago de Cuba.

José Daniel Ferrer García blev villkorligt frigiven i mars 2011 efter att ha avtjänat åtta år av sitt 25 år långa fängelsestraff. När han greps 2003 i ett tillslag mot dissidenter i landet adopterades han tillsammans med 74 andra personer som samvetsfångar av Amnesty, då de hade agerat med icke-våld och fängslades under Kubas illegitima lagstiftning som kriminaliserar politiskt oliktänkande.

I villkoren för frigivningen ingår att Ferrer García kan skickas tillbaka till fängelset för att avtjäna de kvarstående 16 åren av sitt straff där. I april 2012 greps han igen tillsammans med flera andra UNPACU-medlemmar och åtalades för "störande av den allmänna ordningen". Han släpptes 27 dagar senare och blev tillsagd att han släpptes med motkravet att han slutade med politisk aktivism.

Sedan UNPACU bildades i mitten av 2011 har dess medlemmar varit utsatta för ständiga trakasserier från de kubanska myndigheterna, bland annat godtyckligt frihetsberövande. I januari 2012 dog en av UNPACU:s medlemmar, samvetsfången Wilman Villar Mendoza, efter en hungerstrejk han gjorde i protest mot det fyraåriga fängelsestraff han dömdes till efter ett förenklat rättegångsförfarande. Amnesty anser att det senaste gripandet av José Daniel Ferrer García är ytterligare ett försök att kväsa hans och andra UNPACU-medlemmars fredliga dissidentaktiviteter på östra Kuba.

Amnesty kräver nu att de kubanska myndigheterna omedelbart talar om var José Daniel Ferrer García befinner sig och har inlett en kampanj för att han omedelbart ska släppas fri, såvida det inte finns tillräckliga bevis för att åtala honom för ett internationellt erkänt brott.