Nigeria: Ingen rättvisa för de döda

Nyhet   •   Feb 05, 2013 01:01 CET

Hundratals dödsskjutningar av polisen utreds inte ordentligt på grund av det bristfälliga nigerianska rättsväsendet, säger Amnesty International i en rapport som släpps idag. Rapporten “Nigeria: ingen rättvisa för de döda” visar att grundläggande åtgärder som skydddande av brottsplats och obduktioner sällan förekommer i utredningar av dödsfall efter polisinsatser i Rivers State.

Medicinska och juridiska källor avslöjar att det är praxis för vissa läkare att skriva under dödsattester utan att undersöka kroppen ordentligt.  I många fall är identiteten hos den avlidne inte känd av polisen och registreras därför som “okänd”. Polisen anstränger sig sällan för att identifiera dem och de närstående får inte veta vad som har hänt deras familjemedlemmar.  Bristen på undersökningar i Nigeria bidrar till den utbredda straffriheten som polisen åtnjuter. Flera fall tyder på att det handlar om utomrättsliga avrättningar.

- Att få en vän eller en familjemedlem dödad av myndigheterna är oerhört smärtsamt, men det är ännu värre att aldrig få reda på sanningen om vad som hänt dem, säger Lucy Freeman, biträdande chef för Amnestys Afrikaprogram.- Effektiva och oberoende utredningar är grundläggande för att få fram sanningen om utomrättsliga avrättningar och andra kränkningar av mänskliga rättigheter och för att kunna ställa de skyldiga inför rätta.

När pastor Ken Neele fick reda på att hans bror dödats av polisen i november 2011, var han på flera sjukhus och letade efter broderns döda kropp, säger han till Amnesty. Till slut hittade han den på sjukhuset Braithwaite Memorial i Port Harcourt, huvudstaden i Rivers State. Pastor Ken Neele blev förtvivlad över den respektlösa behandlingen av sin brors kropp. Den låg längst ner i en hög med andra kroppar. Nu, ett drygt år efter broderns död har han fortfarande inte lyckats begrava honom, eftersom polisen vägrar att lämna ut kroppen.

Flera familjer har berättat för Amnesty om sorgen av att se sina närståendes kroppar “dumpade” på bårhuset. När en utredare från Amnesty International besökte Braithwaite var bårhuset proppfullt med kroppar som låg i högar på verandan och på bänkar. Nu har bårhuset stängts ner. Men rapporter från flera källor antyder att det fungerar på liknande sätt på andra håll i Nigeria.

- Det är sorgligt men sant att offren som dött av polisvåld och deras familjer sällan får rättvisa, säger Freeman.

- Trots att det finns egna lagar i landet och internationell rätt som kräver att dessa fall ska utredas, gör bristen på ordentliga obduktioner och att dödsorsaken inte fastställs korrekt att de skyldiga helt enkelt kommer undan.

Amnesty International uppmanar regeringen och delstatsmyndigheterna i Nigeria att att utreda alla våldsamma dödsfall i landet och att genomföra grundliga obduktioner.