Nigeria: Shell måste sanera Nigerdeltat

Nyhet   •   Nov 10, 2011 01:01 CET

Amnesty International och CEHRD, en miljö- och människorätts-organisation i Nigerdeltat, uppmanar i en rapport Shell att betala en miljard dollar i ett första skede för att påbörja saneringen av oljeutsläpp i Nigerdeltat.

De två organisationerna släpper idag rapporten The true tragedy: delays and failures in tackling the oil spills in the Niger Delta, om den pågående förödelsen som orsakades av två oljeutsläpp 2008 i Bodo, Ogoniland. Trots den allvarliga påverkan på miljön och trots att Shell utpekats som ansvarig har området aldrig sanerats.

FN:s miljöprogram rapporterade nyligen att oljeföroreningarna i området under många års tid har resulterat i så allvarlig förödelse att det kommer att ta mer än 25 år för Ogoniland att återhämta sig. FN rekommenderar att en fond skapas i syfte att återställa miljön. Grundsumman i fonden bör vara en miljard dollar och ytterligare finansiering bör följa efter hand.

- Shells försummelse att städa upp efter oljeutsläppen i Bodo har förstört livet för tiotusentals människor. Utsläppen i Bodo är en katastrof som inte borde ha hänt, men på grund av Shells inaktivitet pågår den än idag. Det är dags att detta mångmiljardföretag tar på sig ansvar, städar upp och betalar för förödelsen som oljeutsläppen orsakar, säger Amnestys Nigeriautredare Aster van Kregten.

Den 28 augusti 2008 orsakade ett fel i en rörledning två oljeutsläpp direkt efter varandra, vilket resulterade i att tusentals fat olja förorenade marken och åarna omkring Bodo, en stad med cirka 70 000 invånare. Båda oljeutsläppen pågick i flera veckor innan de stoppades. Shell säger att man registrerat att 1 640 fat olja rann ut, men en oberoende uppskattning menar att så mycket som 4 000 fat olja per dag kan ha läckt ut från oljeledningen. Läckan stoppades den 7 november.

- Situationen i Bodo visar på problemen med oljeindustrin i Nigerdeltat. Myndigheterna kontrollerar helt enkelt inte oljebolagen. Shell och andra oljebolag har frihet att agera - eller att låta bli att agera - utan rädsla för sanktioner. Det är på tiden att en oberoende och ordentlig regleringsanordning med tillräckliga resurser införs, annars kommer ännu fler människor bli lidande på grund av oljebolagens framfart, säger CEHRDs koordinator Patrick Naagbanton.

Shell, som nyligen rapporterade en vinst på 7,2 miljarder dollar för perioden juni - september, erbjöd inledningsvis människorna i Bodo 50 påsar med ris, bönor, socker och tomater som ersättning för katastrofen.

Pågående skador på fisket och jordbruksmark har resulterat i matbrist och högre priser i Bodo. Invånarna berättar för Amnesty och CEHRD hur de kämpar för att kunna försörja sig och att de har allvarliga hälsoproblem. Det är svårt att hitta arbeten inom andra områden i Bodo, så många unga människor tvingas att söka jobb i Port Harcourt, fem mil bort.

När Amnesty bad Shell kommentera försummelsen av Bodo, sa oljeföretaget att man inte ville svara på grund av att det pågick en rättsprocess i Storbritannien och att man hindrades av pågående sabotage i området, något som ifrågasätts starkt av Amnesty och CEHRD.

- Shell säger ofta att de flesta oljeutsläpp är orsakade av sabotage. Detta påstående har blivit starkt ifrågasatt av de boende i området och frivilligorganisationer, som istället menar att processen av hur information samlas in om oljeutsläpp är bristfällig. Till och med i Bodo, där det är fastslaget att utsläppen är Shells fel, använder företaget sabotage som en ursäkt för att de inte följer nigerianska lagar och regler. Lagarna kräver av Shell att de omedelbart ska sanera området och betala kompensation till människorna som drabbats av utsläppen, säger Aster van Kregten.

Även Nigeria kritiseras hårt i rapporten för att inte se till att landets regler för oljeutvinning efterlevs. Oljeministeriet som är ansvarigt för att se till att oljebolagen följer reglerna ansvarar också för att främja oljeindustrin och se till att vinsten maximeras. Den myndighet som ansvarar för oljeutsläpp är underbemannad och ineffektiv. Vilket leder till att man förlitar sig på att de ansvariga oljeföretagen eller de drabbade samhällena meddelar vad som hänt.

Läs om FN:s rapport om oljeutvinningen i Nigerdeltat.
Video där pastor Christian Lekoya Kpandei vittnar om katastrofen.
Ladda ner pressbilder från rapporten här.