Peru: Domstolsbeslut milstolpe för miljöförsvarare

Nyhet   •  Maj 04, 2017 16:07 CEST

Foto: Máxima Acuña tar emot solidaritetshälsningar ©Amnesty International

Ett beslut i Perus Högsta domstol den 3 maj markerar slutet för den rättegång som pågått mot Máxima Acuña, självförsörjande bonde i Cajamarcaregionen i norra Peru, som har en tvist med Yanacocha gruvbolag om äganderätten till marken där hon bor. Familjen har upprepade gånger blivit hotad och trakasserad av polisen, och även blivit tvångsavhysta.

Amnesty välkomna beslutet och säger att det är en en milstolpe för miljöförsvarare i landet. Efter mer än fem års rättsförhandlingar där Máxima Acuña stått åtalad för att olagligt ha tillskansat sig mark fann domstolen att det inte fanns orsak att fortsätta rättegången då anklagelserna helt saknade grund.

Ägandeätten till marken är fortfarande inte rättsligt avgjord.

Många miljöaktivister i Peru har kriminaliserats genom att rättsprocesser satts igång utan grund. Syftet har varit att, förutom att peka ut dem som brottslingar, trötta ut dem och hindra dem från att utföra sitt legitima arbete för att försvara de mänskliga rättigheterna.

Myndigheterna måste vidta effektiva åtgärder för att stoppa användningen av det straffrättsliga systemet för att skrämma och trakassera människorättsförsvarare.

Amnesty har sedan 2013 haft aktioner för Máxima Acuña, senast i den omfattande kampanjen Skriv för Frihet i slutet av 2016. Som ett resultat av den kunde den 14 februari i år en delegation från Amnesty överlämna mer än 150 000 solidaritetshälsningar från hela världen till Máxima och hennes familj, och med uppmaning till den peruanska regeringen att skydda henne mot attacker, trakasserier och hot.

Samma dag hon fick besök av ministern för rättvisa och mänskliga rättigheter för att bekräfta att de försiktighetsåtgärder som beviljats Máxima Acuña av Interamerikanska domstolen för mänskliga rättigheter genomförts.

Läs mer här: