Rumänien: Romer hotas av tvångsvräkning och trakasserier

Nyhet  •  2012-05-11 15:36 CEST

Amnesty International och organisationen Romani CRISS är djupt oroade över de hot om tvångsvräkning som romer i staden Baia Mare står inför. Den planerade omflyttningen har inte skett i samråd med de drabbade individerna och de föreslagna alternativen är inte tillfredsställande. Resultatet blir att myndigheterna inte lever upp till internationell standard när det gäller lämplig bostad.

De lokala myndigheterna verkar endast ha talat med lokala romska politiska ledare, som fattar beslut åt de drabbade familjerna. De drabbade kommer att få välja mellan att flytta in i en före detta kontorsbyggnad eller få en liten bit land där de kan bygga ett eget hus. Många invånare menade att de inte har fått någon detaljerad information om vad som kommer att hända.

- De borde prata med oss som bor här och inte med några representanter som inte har rätt att fatta beslut å våra vägnar, säger en romsk man.

- Ingen från Stadshuset har kommit och pratat med oss utan vi får bara information genom olika rykten. De pratar bara med de så kallade romska representanterna, säger en kvinna.

Amnesty är också oroade över de påstådda hot och trakasserier som de lokala ledarna och självutnämnda representanter har utsatt invånarna för, i syfte att få dem att acceptera omflyttningen. Flera personer säger att de har skrivit på avtal efter att ha blivit hotade.

De boende i området har inte fått veta vilket datum de kommer att tvångsvräkas. De föreslagna boendealternativen lever inte upp till internationell standard eller rumänsk lagstiftning. I det före detta kontorshuset på tre våningar, där 70 familjer ska bo, finns bara två badrum för män och två för kvinnor på varje våningsplan. De två små kök som finns på varje våning saknar ordentlig köksutrustning.

- Jag har två barn med funktionsnedsättning. Jag kan inte dela toalett med så många människor eller stå i kö för att laga mat till dem, säger en romsk kvinna.

Det har heller inte gjorts någon undersökning kring vilken hälsoeffekter de boende kan drabbas av, eftersom kontorshuset ligger bredvid en gammal fabrik.

Enligt rapporter från media kommer huset att övervakas med hjälp av kameror och säkerhetsvakter. Det finns en risk att de som flyttar in i huset kommer att tvångsvräkas om några år igen, eftersom ett privat företag har gått med på att de får bo där i tre år. Vad som händer efter de tre åren vet ingen.

De familjer som hellre tar emot en liten bit land, kommer att få ett militärtält att bo i tills de kan bygga ett hus.

Efter ett möte den 10 maj mellan Amnesty, Romani CRISS och de kommunala myndigheterna upprepade de två organisationerna att alla invånare måste få komma till tals och delta i beslut som påverkar deras liv. Dessutom måste boendealternativen leva upp till internationell standard.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom