Ryssland: Amnesti får inte ersätta ett rättssystem

Nyhet   •   Dec 18, 2013 16:22 CET

Enligt uppgift har den ryska duman/parlamentet, enhälligt röstat för en amnestilag som innebär att de två Pussy Riotmedlemmarna, Maria Aljochina och Nadezjda Tolokonnikova benådas och att rättsprocessen mot de 30 Greenpeaceaktivisterna läggs ned.

Förutom dessa två uppmärksammade fall uppges amnestin omfatta ytterligare 26 000 fångar.
Det är förstås glädjande om Maria Aljochina och Nadezjda Tolokonnikova och de 30 Greenpeaceaktivisterna nu släpps. Ingen av dem skulle ha fängslats överhuvudtaget.

- Men det är svårt att välkomna amnestilagen som Duman antagit. Den kommer visserligen att innebära att många offer för ett orättvist rättssystem släpps fria, men den kriminella stämpel som de orättfärdigt fått kommer inte att suddas bort. Amnestin omfattar inte heller alla de personer som Amnesty anser vara samvetsfångar, bland dem finns de som ställts inför rätta i samband med protesterna på Bolotnayatorget år 2012, säger John Dalhuisen, chef för Amnesty Internationals Europa-och Centralasienavdelning.

Amnestilagen får heller inte vara en ersättning för ett effektivt och oberoende rättsväsende. I stället är lagen ännu ett bevis för politiseringen av rättvisan i Ryssland. Det bästa sättet för Ryssland att uppmärksamma 20-årsdagen av den ryska konstitutionen vore om de verkligen levde upp till den.

- De personer som Amnesty har "adopterat" som samvetsfångar skulle aldrig ha, gripits, åtalats eller dömts till fängelse överhuvudtaget. De har suttit fängslade enbart på grund av att de uttryckt sina åsikter. Amnesty kräver att alla domar mot de samvetsfångar som nu släpps upphävs. Vi kräver också att samtliga samvetsfångar som inte omfattas av dagens amnesti också friges, bland dem finns de tidigare affärsmännen Michail Chodorkovskij och Platon Lebedev, säger John Dalhuisen.