Ryssland: En av medlemmarna i Pussy Riot villkorligt frigiven

Nyhet   •   Okt 10, 2012 14:50 CEST

Beslutet av en domstol i Moskva den 10 oktober, att frige en av medlemmarna i Pussy Riot, Jekaterina Samutsevitj, är glädjande men ändå en halvmesyr eftersom frigivningen är villkorlig och domen på två års fängelse mot de bägge andra medlemmarna,  Nadezjda Tolokonnikova och Maria Aljochina, kvarstår, säger Amnesty International.

- Varje beslut som förkortar de felaktiga domarna mot de tre kvinnorna är förstås välkommet.  Men ingen ska låta sig luras att tro att rättvisan har segrat idag. Den ryska regeringen har infört en mängd nya restriktioner mot yttrandefriheten de senaste månaderna. Som detta domslut visar är det ryska rättsväsendet oförmöget att erbjuda skydd mot dem som kämpar mot restriktionerna, säger David Diaz-Jogeix, biträdande chef för Amnesty Internationals Europa-och Centralasienavdelning.

Amnesty anser att samtliga tre medlemmar i Pussy Riot  är samvetsfångar som felaktigt anklagats och dömts enbart för ett de, på ett fredligt sätt, uttryckt sina åsikter. De tre kvinnorna skulle aldrig ha åtalats överhuvudtaget. Amnesty kräver att de två andra kvinnorna, Nadezjda Tolokonnikova och Maria Aljochina, omedelbart och villkorslöst släpps fria.