Ryssland: Krav från Amnesty - släpp Pussy Riot fria!

Nyhet   •   Jul 24, 2012 13:56 CEST

Rättegången mot de tre medlemmarna i punkbandet Pussy Riot inleds den 30 juli i Moskva. Vid den inledande förhandlingen, den 20 juli, beslutade domstolen att häktningstiden förlängs med sex månader till januari 2013. Amnesty anser att Yekaterina Samutsevich, Nadezhda Tolokonnikova och Maria Alekhina är samvetsfångar och kräver att de omedelbart och villkorslöst släpps fria.

De tre unga kvinnorna riskerar upp till sju års fängelse för sin aktion i Frälsarkatedralen, den 21 februari i år, då de framförde en "anti-Putinbön" till Jungfru Maria framme i kyrkans kor.

Förhandlingarna återupptogs den 23 juli och domaren gav då försvarsadvokaterna fram till den 27 juli att sätta sig in i materialet och förbereda försvaret. Advokaternas begäran om ytterligare utredning och att få kalla bland annat president Putin och den rysk-ortodoxa kyrkans främste företrädare som vittnen avslogs av domaren. Domaren avslog också begäran om att få kalla ytterligare språkexperter för att utreda om den text som framfördes av Pussy Riot verkligen var anstiftan till religiöst hat, som åtalet lyder.

Kort efter aktionen gjorde Putins pressekreterare ett uttalande där han kallade protesten "föraktlig" och att den skulle få "nödvändiga konsekvenser". Pussy Riot har sedan gruppen bildades genomfört en lång rad aktioner/föreställningar på offentliga platser; bland annat i Moskvas tunnelbana, på Röda torget och på busstak. I intervjuer har medlemmarna i gruppen sagt att de vill protestera mot inskränkningar av yttrandefriheten och mötesfriheten i Ryssland, mot politiska oegentligheter och fabricerade anklagelser mot oppositionella.

- Även om syftet med aktionen i katedralen var att chockera och gruppen var medveten om att den kunde uppfattas som stötande, lämnade medlemmarna katedralen så fort de blev tillsagda och orsakade inga skador. Själva framförandet varade bara i några minuter och var ett minimalt avbrott för dem som var i katedralen av religiösa skäl, säger John Dalhuisen, chef för Amnestys Europa-och Centralasienavdelning.

- De här tre kvinnorna har suttit bakom galler i månader i väntan på en rättegång som aldrig borde genomföras. Även om de deltog i protesten, så är reaktionen från de ryska myndigheterna alldeles för kraftig. De allvarliga anklagelserna om huliganism är inte en rättmätig reaktion på denna  fredliga - om än, för vissa, frånstötande -  protest för att framföra en politisk åsikt.

Det står helt klart att det orättvisa åtalet mot Pussy Riot ska ses i ett bredare politiskt sammanhang kopplat till andra protester mot Putin i samband med presidentvalet.

Amnesty anser att de tre kvinnorna är samvetsfångar och kräver att åtalet läggs ned och har inlett en kampanj för att de omedelbart ska släppas fria.