Ryssland: Oppositionsaktivist har kidnappats

Nyhet   •   Okt 25, 2012 13:39 CEST

Enligt en människorättsorganisation har den ryske oppositionsaktivisten Leonid Razvozzajev kidnappats i Ukraina, där han befann sig för att söka asyl. Han ska ha förts med tvång tillbaka till Ryssland. I ett brev till Rysslands riksåklagare kräver Amnesty en omedelbar utredning.

Samma dag som Razvozzajev blev bortförd dök hans namn upp på en lista över eftersökta personer i Ryssland. Han anklagas för att ha planerat ett "massupplopp" tillsammans med två andra män, Sergej Udaltsov och hans assistent Konstantin Lebedev.

När Razvozzajev förhördes av polisen ska han ha tvingats att erkänna och vittna om sin skuld framför kamera, för att stärka anklagelserna mot honom och de två andra männen.

- Uppgifterna  om att Leonid Razvozzajev kidnappats av ryska säkerhetsagenter och torterats är mycket oroande. Ryska myndigheter måste undersöka dessa påstådda övergrepp omgående och opartiskt, säger David Diaz-Jogeix, biträdande chef för Amnesty Internationals Europa- och Centralasienavdelning.

I Amnestys brev till Rysslands riksåklagare understryks det faktum att Ryssland har ratificerat den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, konventionen mot tortyr och den europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna. Alla dessa konventioner förbjuder tortyr och annan omänsklig eller förnedrande behandling samt bestraffning.

Den 22 oktober, meddelade en utredningskommitté att de skulle undersöka de påstådda anklagelserna. Samtidigt har det framkommit att Razvozzajev och de andra aktivisterna inte fått tillgång till de advokater de valt själva utan istället tilldelats nya.

Amnesty befarar att det inte kommer bli en korrekt opartisk utredning och betonar även att det bryter mot rysk lag att inte låta aktivisterna få välja sina egna advokater. Detta måste åtgärdas, säger Amnesty.

Rättegången mot Leonid Razvozzajev och de andra åtalade måste följa internationella normer för korrekta rättegångar, kräver Amnesty.