Ryssland: Ytterligare en oberoende organisation bötfälls

Nyhet   •   Jun 07, 2013 14:11 CEST

En frivilligorganisation i Ryssland bötfälldes kraftigt den 6 juni, och det är ett ytterligare bevis för den ryska regeringens beslutsamhet att inskränka förenings- och yttrandefriheten i landet, säger Amnesty International.

Filmfestivalen “Bok o Bok” (“Sida vid sida”) i S:t Petersburg är tänkt att vara ett öppet forum för homosexuella, bisexuella och transpersoner (hbt). Festivalen fick exempellöst höga böter på 500 000 rubel vilket motsvarar drygt 100 000 svenska kronor. Böterna kan kopplas till två separata brott: att inte registrerats som en “utländsk agent” och att ha utlämnat “utländsk agent” i en publikation som nyligen producerats, vilket en ny lag kräver. Utöver det pågår även en rättegång mot organisationens ledare som också kan resultera i höga böter.

Detta är den fjärde icke-statliga organisationen (NGO) som bötfälls sedan april i år enligt den nya repressiva “lagen om utländska agenter” som kraftigt begränsar frivilligorganisationers arbete. President Vladimir Putin godkände lagen i juli förra året och den trädde i kraft i november 2012. Enligt lagen måste alla frivilligorganisationer med utländsk finansiering registrera sig som en “organisation som fungerar som en utländsk agent” om de sysslar med något som hamnar inom den lösa definitionen “politisk aktivitet”.

- Många organisationers existens står på spel och med dem även förenings- och yttrandefriheten i landet, säger John Dalhuisen, chef för Amnestys Europa- och Centralasienavdelning.

- Ett av de uttalade skälen till “Lagen om utländska agenter” var behovet av ökad transparens i NGO-sektorn. Ironsikt nog, men inte överaskande, är det organisationer som arbetar för större ansvarsutkrävande av myndigheterna som är bland dem som drabbats först.

Sedan lagen antogs har oberoende organisationer över hela Ryssland utsatts för påtryckningar, kränkningar, hot, trakasserier och smutskastningskampanjer från myndigheterna.

Ryska domstolar har redan utfärdat böter för fyra organisationer och två ledare.

Hundratals kontor, inklusive Amnesty Internationals Moskvakontor, har “inspekterats” av representanter för åklagarmyndigheten, skattemyndigheten och andra myndigheter.

Ytterligare 15 grupper har mottagit officiella order från åklagarmyndigheten att “eliminera” sina påstådda lagöverträdelser inom en månad för att inte åtalas. Det innebär att de måste registrera sig som “utländsk agent”.

Ytterligare 39 andra organisationer har fått officiella varningar från åklagarmyndigheten om att de bryter mot lagen om de tar emot utländska medel och utför politiska aktiviteter utan att registrera sig som “utländska agenter”.