Sverige: Skivan "För Amnesty" släpps digitalt

Nyhet   •   Dec 12, 2013 12:04 CET

1998 var det 50 år sedan FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs. Med anledning av det jubileet tog Sveriges skivbolag ett samlat grepp för att stödja Amnestys arbete för mänskliga rättigheter. Detta resulterade i att stora delar av Sveriges artistelit gick samman och skapade en skiva vars intäkter oavkortat gick till Amnestyfonden.

Fram tills nu har skivan endast funnits i "fysiskt format" men från och med den 6 december finns den även tillgänglig på samtliga digitala streaming och nedladdningstjänster.
Samtliga intäkter går till Amnestyfonden.

Till singeln "Tusen röster" som skrevs av Mauro Scocco och Max Martin, spelades även in en video där förutom Scocco även Lisa Nilsson, Uno Svenningsson, Meja, Dilba, Plura Jonsson, Stephen Simmons och Peter Jöback medverkar.

Videon till Tusen Röster: https://www.youtube.com/watch?v=02Th_X3e5i4
Spotify: http://open.spotify.com/album/0VjhQC2X2i0MOSC68TjzSL
iTunes: https://itunes.apple.com/album/id733897023

Medverkande artister: Koop, Dilba, Stephen Simmons, Mauro Scocco, Plura, Lisa Nilsson, Uno Svenningsson, Meja, Peter Jöback, Petter, Ulf Lundell, Peter Lemarc, Kent, Sophe Zelmani, Rebecka Törnqvist, Per "Texas" Johansson, Jennifer Brown, Freddie Wadling, EST och Titiyo. Ragnar Hagelin, pappa till Dagmar Hagelin som fördes bort och "försvann" i militärdiktaturens Argentina, läser en monolog.

Vad gör Svenska Amnestyfonden? Stiftelsen Svenska Amnestyfonden bildades 1966 på initiativ av Hans Alfredson och Tage Danielsson. Amnestyfonden svarar för svenska Amnestys bistånd. Biståndet är ett komplement till Amnestys övriga arbete och syftar till att stärka de mänskliga rättigheterna runt om i världen.