Sydsudan: Protester möts med massarresteringar och polisvåld

Nyhet   •   Feb 21, 2013 01:01 CET

Läget är mycket spänt i Sydsudans västra delstat, Bahr El Ghazal, efter att flera personer gripits och säkerhetsstyrkorna dödat mer än 24 personer och mer än 60 har skadats. Attackerna inleddes i december förra året för att stoppa oroligheter som utbröt som reaktion på myndigheternas beslut att flytta att det lokala styret från delstatens huvudstad Wau till Bagare, en mindre stad i närheten.

I en rapport från Amnesty International, South Sudan, Civil unrest and state repression: Human Rights violations in Wau, Western Bahr El Ghazal State, kräver organisationen att händelserna utreds grundligt och att de som är ansvariga för dödandet ställs till svars.

Sedan oroligheterna i december har ett stort antal personer, som påstås opponera sig mot delstatsregering, gripitis och anklagats för att ha legat bakom protesterna. Ytterligare 13 personer greps den 12 februari och rättegångarna kommer att inledas den här veckan. Inga medlemmar ur säkerhetsstyrkorna har dock ställts till svars för att ha dödat demonstranter.

- Dessa godtyckliga gripanden strider mod sydsudanesisk lag. Många av personerna har suttit häktade i upp till två månader, utan att ens ha förhörts om de brott som de påstås ha begått. De har inte fått tillgång till advokat  och har inte ens fått se någon arresteringsorder, säger Netsanet Belay, chef för Amnesty Internationals Afrikaavdelning.

Säkerhetsstyrkorna har även använt omotiverat våld då de gripit personer. Ett exempel är då tre fordon, fullastade med medlemmar ur säkerhetsstyrkorna, dök upp utanför huset till en tidigare kommissionär, sent på kvällen den 31 december. De stormade in i huset, misshandlade hans söner, hotade andra familjemedlemmar, vände upp och ner på huset, slog sönder möbler och dörrar i sitt sökande efter kommissionären. När de inte hittade honom genomsökte de grannarnas hus och sedan flera släktingars hus, bland annat två bröder som också blev misshandlade. Kommissionären höll sig gömd men överlämnade sig till nationella säkerhetstjänsten nästan morgon.

Förutom att kräva att de som gjort sig skyldiga till övergreppen ställs till svars uppmanar Amnesty Sydsudans regering att betala skadestånd till familjerna till dem som fallit offer för utomrättsliga avrättningar och att rätten till yttrandefrihet och föreningsfrihet respekteras.