Syrien: Anklagelser om kemiska vapen måste utredas

Nyhet   •   Aug 21, 2013 20:38 CEST

Efter publiceringen av en mängd videomaterial som tyder på att ett stort antal civila, bland dem många barn, har dödats av av kemiska vapen utanför huvudstaden Damaskus, kräver Amnesty att FN får tillträde till området för att kunna utreda.

- Anklagelserna om användning av kemiska vapen har inte kunnat verifieras av Amnesty, men organisationen kräver att det utredningsteam från FN som för närvarande finns i Syrien  får obehindrat tillträde till samtliga delar av området och även andra platser där det finns anklagelser om att kemiska vapen har använts, säger Hassiba Hadj Sahaouri, biträdande chef för Amnesty Internationals Nordafrika-och Mellanösternavdelning.

- Vad är det för mening med att ha ett FN-team med experter på plats i landet om de inte tillåts undersöka och ta prover på de platser där attackerna ska ha ägt rum. De syriska myndigheterna, som hävdar att de inte är ansvariga, måste omedelbart ge FN-teamet tillträde till Ghouta och andra platser.
Om de senaste anklagelserna visar sig sanna utgör dessa attacker krigsförbrytelser. Det enda sättet att handskas med den ändlösa raden av övergrepp som vi bevittnat i Syrien, är att FN:s säkerhetsråd överlämnar situation i Syrien till den internationella brottmålsdomstolen, ICC, för utredning, menar Amnesty.

- Det är ett folkrättsbrott att tillverka, lagra och överföra kemiska vapen som är urskillningslösa och inte kan skilja på stridande och civila.

Amnesty har samlat videomaterial och bett medicinska och andra experter att bedöma huruvida filmerna är äkta eller manipulerade och även avgöra om de symptom som offren visar tyder på att de utsatts för kemiska vapen. Amnesty har även kontakt med individer och organisationer inne i Syrien för att kunna samla mer information om det medicinska tillståndet för människor i området.