Syrien: Människorättsobservatörer måste ges tillträde

Nyhet   •   Nov 11, 2011 11:09 CET

Amnesty International uppmanar Arabförbundet att sätta press på Syrien att tillåta oberoende människorättsobservatörer, då dödandet och gripanden fortsätter i Syrien trots en överenskommelse om att våldet ska upphöra.

Det har rapporterats att fler än 100 människor har dödats i landet sedan Syrien, i förra veckan, meddelade att de skulle rätta sig efter handlingsplanen som de kom överens med Arabförbundet om den 30 oktober. De flesta som dödats verkar ha varit obeväpnade demonstranter och åskådare som skjutits av säkerhetsstyrkor.

- Det rapporteras dagligen om att obeväpnade demonstranter grips och dödas, vilket gör Syriens löfte till Arabförbundet till en parodi, säger Philip Luther, Amnestys tillförordnade chef för Mellanöstern och Nordafrika.

Qatar har kallat till ett krismöte på ministernivå nu på lördag gällande Syrien, för att diskutera situationen och att syriska myndigheter inte rättar sig efter handlingsplanen. Syrien gick i den med på att upphöra med "alla våldsamma handlingar, släppa alla som är frihetsberövade på grund av pågående händelser och ge tillträde till Arabförbundet och arabiska och internationella medier".
Amnesty har skrivit till Arabförbundet för att formellt begära hjälp med att garantera tillträde för människorättsobservatörer, bland annat från Amnesty och FN:s kommissionär för mänskliga rättigheter.

- Arabförbundets handlingsplan är ett viktigt steg i rätt riktning och, om den följs, kan den bidra till att det obarmhärtiga och olagliga dödandet och frihetsberövanden, som vi har observerat i flera månader, upphör. Men genom Syriens sätt att motarbeta villkoren i handlingsplanen borde förbundet förstå att det inte är tillräckligt. Att garantera åtkomst för människorättsobservatörer vore ett konkret sätt för förbundet att kunna avslöja fortsatta övergrepp, säger Philip Luther.

Amnesty har även bett Arabförbundet att ansluta sig till uppmaningen att FN:s säkerhetsråd ska hänvisa Syrien till Internationella brottsmålsdomstolen, inrätta ett vapenembargo och frysa tillgångarna för president Bashar al-Assads och hans närmaste krets.

Den 5 november tillkännagav den syriska regimen att 553 fångar frigivits, "som varit inblandade i de pågående händelserna men vars händer inte var befläckade av blod". Dock fortgår gripandet av demonstranter och de som uppfattas stödja protesterna.

Det rapporteras att fler än 3 000 människor har dödats sedan i mars, många av dem i samband med demonstrationer och attacker mot bostadsområden. De omfattande attackerna mot civilbefolkningen har varit omfattande och systematiska vilket, enligt Amnesty, innebär att de kan sägas utgöra brott mot mänskligheten.