Turkiet: Respektera de hungerstrejkandes rättigheter

Nyhet   •   Okt 24, 2012 09:37 CEST

I ett uttalande från Amnesty International uttrycker organisationen oro över rapporter om att hungerstrejkande fångar placerats i isoleringscell på Silivri-och Şakrananstalterna och att vakter misshandlat fångar på Tekirdağfängelset. Enligt uppgift ska fängelseledningen även ha begränsat fångarnas tillgång till dricksvatten, socker, salt, vitaminer och andra kosttillskott.

Hungerstrejken inleddes som en protest mot behandlingen av den fängslade PKK-ledaren Abdullah Öcalan, som inte tillåts ta emot besök av sina advokater. De hungerstrejkande fångarna kräver också att kurder ska få rätt till undervisning på sitt modersmål, kurdiska. För närvarande hungerstrejkar hundratals fångar på ett dussintal fängelser runt om i Turkiet.

Amnesty kräver att de turkiska myndigheterna respekterar fångarnas rätt till yttrandefrihet och att få genomföra denna protest, vidare att inga straffåtgärder vidtas mot de hungerstrejkande och att det absoluta förbudet mot tortyr och andra former av misshandel upprätthålls  De hungerstrejkande måste få tillgång till kvalificerad medicinsk vård och annan behandling som de kan behöva. Dessutom uppmanar Amnesty myndigheterna att omedelbart inleda en opartisk utredning av anklagelserna om att fångar straffats och behandlats illa på vissa anstalter.