Zimbabwe: Allmänheten i fara då polisen slår till mot misstänkta gängmedlemmar

Nyhet  •  2012-09-14 17:19 CEST

Amnesty uppmanar den zimbabwiska polisen att agera med återhållsamhet och att försäkra sig om att allmänheten inte försätts i fara då de slår till mot grupper som misstänks ha varit inblandade i den senaste tidens våldsvåg i Harare.

Den 12 september grep polisen 308 människor i samband med sammandrabbningarna mellan soldater och de personer som kontrollerar minibusstationerna i Harare, så kallade manimbandimba. Amnesty anser att det på grund av det slumpmässiga vis som polisaktionerna har utförts på finns en risk att det finns oskyldiga medlemmar av allmänheten bland de gripna, och som därför löper hög risk att utsättas för tortyr.

- Den zimbabwiska polisens försök att återupprätta lag och ordning har lett till ytterligare kaos och gjort att medborgarna har hamnat i omedelbar fara. Polisen drar genom gatorna och delar ut godtyckliga slag och piskrapp, vilket är helt oacceptabelt. Regeringen måste omedelbart ta kontroll över polisen och de medborgare som oskyldigt greps under polisaktionen måste släppas omedelbart och ovillkorligt, sade Noel Kututwa, chef för Amnesty Sydafrika.

De personer som kontrollerar de flesta minibusstationerna i Harare kallas också för mandimbandimba och de misstänks vara kopplade till det ökända Chipanganogänget som utpressar minibussförare. Chipangano har under åren använt våld för att ta kontrollen över småföretag och marknadsstånd i staden. Gänget är förknippat med president Mugabes parti Zanu-PF och har därför åtnjutit relativ straffrihet trots att det har anklagats för att ha brukat våld mot mot allmänheten.

Sammandrabbbningarna mellan manimbandimba och militären började förra veckan då två soldater misshandlades av manimbandimbas. Det ledde till hämndattacker av en grupp på omkring 20 soldater tidigare den här veckan.

- Händelserna i Harare är bara toppen på isberget. Gäng med anknytning till Mugabes Zanu-FP har åtnjutit total straffrihet för brott mot de mänskliga rättigheterna begångna mot deras politiska motståndare och allmänheten. Kulturen av straffrihet som genomsyrar Zimbabwes säkerhetsstyrkor måste tas i tu med omedelbart. Under tiden fram till valet när anspänningen är hög är det nödvändigt att landet övervakas av ett organ som upprätthåller den högsta nivån av opartiskhet, sade Kututwa.

Amnesty uppmanar polisen och myndigheterna att omedelbart agera mot den djupt rotade kulturen av straffrihet som råder bland medlemmar av säkerhetsstyrkorna och att utreda förekomsten av maskopi mellan dem och kriminella gäng.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom