Amnesty uppmärksammar Internationella kvinnodagen

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2018 15:51 CET

Azza Soliman. Foto: Khalid Abdo

Den 8 mars uppmärksammar Amnesty International Internationella kvinnodagen genom att lyfta Azza Soliman, kvinnorättsförsvarare i Egypten. Azza Soliman har i flera decennier kämpat för kvinnors rättigheter genom ihärdigt arbete mot våldtäkt, kvinnomisshandel och sexuella trakasserier. För detta blir hon, likt många andra människorättsförsvarare, utsatt för förtalskampanjer, hot och rättsliga trakasserier. På grund av att hon lyfter de allvarliga problemen för kvinnor i Egypten anklagas hon för att utgöra en risk för den nationella säkerheten och kan dömas till 25 års fängelse.

Azza Soliman uppmärksammas av Amnestygrupper över hela landet, i hela 51 orter! Läs mer om de olika aktiviteterna här: https://www.amnesty.se/aktuellt/aktiviteter-den-8-mars/

Nedan ser du lite om ett urval av de aktiviteter som planeras:

• I Göteborg arrangerar Ladyfest Göteborg och Amnestys kvinnorättsgrupp ett event på Folkteatern. Det blir föreläsning om kvinnors rättigheter i Iran, danceoke och DJs. Läs mer om eventet här: https://www.facebook.com/events/107284856739432/
  • I Stockholm kommer grupper finnas i Kungsträdgården och samla namnunderskrifter och sedan gå ett fackeltåg mot Egyptens ambassad. Fackeltåget kommer avslutas med en fotomanifestation utanför ambassaden. Läs mer om eventet här: https://www.facebook.com/events/181698819100046/.
  • I Botkyrka kommer Amnesty närvara på Assyriska kulturcentret och hålla ett invigningstal om kvinnors rättigheter.
  • I Malmö kommer grupp 283 anordna en paneldiskussion på Malmö universitet på temat kvinnors rättigheter i Mellanöstern.
  • I Linköping deltar den lokala Amnestygruppen under en heldag på stadsbiblioteket tillsammans med kyrkor och kvinnoorganisationer. Musik, paneldebatter och föreläsningar står på schemat.
  • I Lund anordnar kampanjgruppen en filmvisning på temat kvinnors rättigheter och informerar om Azza Soliman i samband med det.

Vidare deltar Katarina Bergehed, sakkunnig inom kvinnors rättigheter på Amnesty Sverige, i ett seminarium på Riksdagen som handlar om abortlagstifningen i El Salvador. Seminariet arrangeras av Latinamerikavänskapsförening, Latinamerikagrupperna och Miljöpartiet.

Amnesty International har avslöjat, dokumenterat och protesterat mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna sedan 1961. Våra brev tänder ljus av hopp för de orättvist fängslade. Våra påtryckningar och protester sätter press på skyldiga makthavare. Och det ger resultat.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, urgent actions och rapporter vi publicerar.