Centralamerika: Hundratusentals tvingas fly från "krigsliknande" våld

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 17:10 CEST

Graffiti i Tegucigalpa som säger: "Vårt område är säkert, ut med gängmedlemmarna"

Regeringar i Centralamerika bidrar till en fördjupning av den pågående krisen i regionen genom att undvika att ta itu med det ökande våldet och den skyhöga mordfrekvensen i El Salvador, Guatemala och Honduras. Resultatet av detta är att hundratusentals personer tvingats att fly, det säger Amnesty International i en ny rapport i dag.

Hem ljuva hem? Honduras, Guatemalas och El Salvadors roll i en allt djupare flyktingkris redogör för hur de tre länderna misslyckas med att skydda sin befolkning från våld, och även hur de misslyckas med att upprätta en omfattande skyddsplan för de personer som återvänder till livshotande situationer efter att de återsänts med tvång av länder som Mexiko och USA.

- El Salvador, Guatemala och Honduras har blivit virtuella krigszoner där liv verkar vara en förbrukningsvara. Miljontals människor lever i ständig skräck inför vad gängmedlemmar eller offentliga säkerhetsstyrkor kan göra mot dem eller deras anhöriga, säger Salil Shetty, generalsekreterare på Amnesty International.

- Även om länder som Mexiko och USA helt misslyckas med att ge skydd till asylsökande och flyktingar från Centralamerika, är det hög tid för myndigheterna i El Salvador, Guatemala och Honduras att ta sitt ansvar i denna kris och vidta åtgärder för att ta itu med de problem som tvingat dessa människor att lämna sina hem från början .

- Miljontals centralamerikaner faller mellan stolarna, offer för de länder som inte uppfyller sin skyldighet att ge internationellt skydd till de som behöver, och deras egna regeringars fullkomliga oförmåga och ovilja att skydda sina medborgare.

Rekordhöga våldsiffror

Mordfrekvensen i El Salvador har eskalerat dramatiskt under de senaste tre åren då människor i allt större utsträckning hamnar i hänsynslösa slagsmål mellan rivaliserande gäng som försöker att hävda sin kontroll över olika områden.

Mordfrekvensen i Guatemala och Honduras är också bland de högsta i världen.

FN har rankat El Salvador som en av de dödligaste länderna i världen utanför rena krigszoner, med över 108 mord per 100.000 invånare år 2015.

I Honduras var motsvarande siffra 63,75 och i Guatemala 34,99 per 100.000 invånare.

Ungdomar drabbas hårdast av våldet, och mer än hälften av de som omkom i dessa tre länder 2015 var under 30 år.

Unga pojkar går ofta med i gängen under tvång, medan flickor tvingas att bli gängmedlemmarnas “flickvänner” och utsätts ofta för sexuella övergrepp.

Butiksägare och bussförare pressas rutinmässigt och tvingas betala "skatt" till gängen som styr deras område. De som misslyckas med att följa de strikta oskrivna reglerna blir ofta misshandlade eller dödade.

Många unga barn i de tre länderna har berättat för Amnesty att de slutat skolan helt av rädsla för gängmedlemmarna och nu tillbringar hela dagarna hemma.

Det salvadoranska skolmyndigheten har rapporterats berätta att 39.000 studenter lämnade skolan på grund av trakasserier eller hot från gäng år 2015 - vilket är tredubbelt så många som år 2014 (13.000). Lärarnas fackförbund sade att de trodde att det verkliga antalet kan vara mer än 100.000.

I vissa fall blir tonåringar trakasserade och attackerade av säkerhetsstyrkor, anklagade för att vara medlemmar i olika gäng.

Inget skydd

Detta obevekliga våld har lett till en stor ökning asylansökningar från centralamerikanska medborgare i Mexiko, USA och andra länder. Dessa siffror har inte varit så höga sedan regionens väpnade konflikter avslutades för årtionden sedan.

Enligt FN:s flyktingkommissariat (UNHCR) har antalet asylansökningar från människor som kommer från de tre länderna ökat med mer än sex gånger under de senaste fem åren, särskilt i grannländerna och i USA.

Men trots överväldigande bevis för att många asylsökande riskerar att utsättas för extremt våld eller dödas om de inte beviljas asyl, ökar tvångsvisa återsändanden från Mexiko, USA och andra länder. Antalet guatemalaner, honduraner och salvadoraner som återsändes från Mexiko ökade med nästan 180% mellan 2010 och 2015.

Skickades tillbaka hem för att bli dödad

Saul, som jobbade som busschaufför - vilket är ett av de farligaste yrkena i Honduras på grund av den kontroll gängen har - flydde landet i november 2015 efter att han överlevt en skottlossning tillsammans med sina två söner, som båda skadades allvarligt. Polisen misslyckades med att följa upp händelsen och erbjöd inte heller Saul skydd. Den 35-årige familjefadern mördades i sitt hemland mindre än tre veckor efter det att han återsändes från Mexiko i juli 2016 när hans asylansökan avslogs. Hans fru och fem söner lever nu i skräck för vad som kan hända med dem.

El Salvador, Honduras och Guatemala har inrättat officiella mottagningscentraler för de som återsänds . Där måste de gå igenom en kort intervju där en migrationstjänsteman frågar dem om eventuella övergrepp de kan ha utsatts för under resan. De ställer sällan frågan om det våld som gjort att de flytt från sina egna länder, eller om de eventuellt har behov av skydd.

- Mottagningsprogrammen är ett dåligt skämt. En glänsande byggnad, en varm måltid och en välkomsskylt kommer inte att hålla dessa människor säkra från de faror som väntar dem när de kommer tillbaka hem, säger Salil Shetty.

- I stället behöver vi se ett effektivt initiativ i hela regionen där internationellt stöd investeras och där det utreds vad som orsakar att så många människor desperat tvingas fly från sina hem.

- Om inte de centralamerikanska ledarna tar itu med den chockerande omfattningen av våld i sina länder, riskerar regionen störta tillbaka till sina mörkaste tider. I stället för att envist förneka att människor flyr ifrån våld, bör makthavarna koncentrera sina ansträngningar på att försöka hitta lösningar.

Läs pressreleasen här:

Amnesty International har avslöjat, dokumenterat och protesterat mot kränkningar av de mänskliga rättigheterna sedan 1961. Våra brev tänder ljus av hopp för de orättvist fängslade. Våra påtryckningar och protester sätter press på skyldiga makthavare. Och det ger resultat.

Läs mer om vårt globala arbete på www.amnesty.org, där hittar du också alla de nyheter, urgent actions och rapporter vi publicerar.