DEMOKRATISKA REPUBLIKEN KONGO: Före detta samvetsfånge som bott en tid i Sverige åter gripen av politiska skäl

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2009 15:42 CEST

En välkänd människorättsförsvarare har åter fängslats i den sydöstra delen av Demokratiska republiken Kongo. Hans organisation har nyligen publicerat en rapport som anklagar staten för att ha vara inblandad i olaglig verksamhet vid en urangruva i landet. Amnesty anser att han är en samvetsfånge och att fängsladet är politiskt motiverat.

Golden Misabiko, som är ordförande för människorättsorganisationen, Association Africaine de défense des Droits de l'Homme, i landets Katanga-distrikt (ASADHO/Katanga) greps den 24 juli av säkerhetspolisen i provinshuvudstaden Lubumbashi. Han hålls fängslad vid åklagarmyndigheten (Parquet), och sover utomhus på en pappkartong eftersom arresten är överfull och i dåligt skick.

Den 29 juli begärde domstolen i Lubumbashi att han skulle hållas häktad i 15 dagar, för att ytterligare utredning ska genomföras och att han kan åtalas för att ha hotat statens säkerhet och för att ha lämnat desinformation. Det förefaller som det förekommer politiska påtryckningar om att hålla honom häktad.

Anklagelserna mot Golden Misabiko avser en rapport som publicerades av ASADHO den 12 juli rörade urangruvan Shinkolobwe. I rapporten anklagas militär och civil personal för att ha deltagit i olaglig mineralbrytning i Shinkolobwe efter att gruvan stängts i januari 2004 av säkerhetsskäl.
Rapporten uppger att myndigheterna inte tagit tillräckliga åtgärder för att säkra gruvan. Rapporten kritiserar också bristen på transperens runt ett avtal mellan staten och det franska atomenergibolaget AREVA som tecknades den 26 mars i år. Avtalet ger AREVA rättigheter att prospektera och utvinna uran i Demokratiska republiken Kongo.

Golden Misabiko har tidigare varit en samvetsfånge för Amnesty och han har också en tid bott i Sverige i början av 2000-talet. Efter påtryckningar från bland annat Amnesty släpptes Misabiko ur fängelse 2001, där hade han varit utsatt för tortyr under flera månader och hörde på nätterna hur fångar fördes bort och avrättades i tysthet. Han hade då rapporterat om ett flertal arresteringar under 2000 och även även bidragit till att ta fram en rapport som fastslog att Joseph Kabila var en av de ansvariga för en massaker i norra delen av landet.

När han släpptes fri i september 2001 fick han träffa landets minister för mänskliga rättigheter, Tombo Luaba, som då sade till Golden Misabiko: "Vi kunde inte arbeta. Det kom så många protester och Amnestybrev".

Amnesty kräver att Golden Misabiko omedelbart och ovillkorligen friges, eftersom han är en samvetsfånge och fängslats enbart för sitt människorättsarbete. Myndigheterna uppmanas också brådskande garantera att hans fängelsesituation förbättras.

Solveig Hauser
Vik. pressekreterare