EGYPTEN: Amnesty fördömer domen mot Karim Amer

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 07:52 CET

På torsdagen dömdes den egyptiske bloggaren Karim Amer till fyra års fängelse. Amnesty fördömer domen och kräver att Karim Amer omedelbart friges.

Karim Amer blev den förste bloggaren i Egypten som ställts inför rätta för vad han har skrivit på sin blogg. Han hade kritiserat religiösa auktoriteter i Egypten, president Hosni Mubarak och islam och åtalspunkterna gällde bland annat ”förtal av republikens president” och ”uppvigling till hat mot islam”.

Amnesty anser att de egyptiska myndigheterna måste avskaffa lagstiftning som ger fängelsestraff för dem som utövar sin rätt till yttrandefrihet och anser att Karim Amer är samvetsfånge.

– Även om åsikterna kan uppfattas som stötande av vissa måste de egyptiska myndigheterna skydda fredligt utövande av yttrandefriheten, framhåller Hassiba Hadj Sahraoui, vice chef vid Amnesty Internationals avdelning för Mellanöstern och Nordafrika, i en kommentar.

Läs mer om bakgrunden till åtalet mot Karim Amer

Ulf B Andersson